Pakkoruotsi säilytettävä! HUOM! Päättyy 31.1.2007

Hämeenlinna

/ #125

30.01.2007 21:32

Pakko tähän asiaan vielä kommentoida, vaikka tämä osoittautuikin feikiksi.

Olen itse lukiossa, ensimmäistä vuotta opiskelemassa. Itse olen opiskellut ruotsia vapaaehtoisesti ala-asteella, viidenneltä luokalta lähtien. "Pitkä" ruotsi jatkui yläasteella, mutta lukiossa aloitin samoilta kursseilta kuin kaikki muutkin. Ruotsin numeroni ovat olleet aina 8-9, joten turha luulla, että olen niitä, jotka eivät vain kyseisessä aineessa pärjää. Ruotsi on ihan hauskakin kieli, itseasiassa.

Silti olen vahvasti pakkoruotsia vastaan. Hyvin pienen väestön, suomenruotsalaisten, takia meillä on pakkoruotsi. Ja tietenkin muistutuksena - muistona ruotsin vallasta kaaauan sitten. Eivätkö suomenruotsalaiset ole juuri SUOMENruotsalaisia?

Asiaan liittyy paljonkin ongelmia. Pakkoruotsi lietsoo esimerkiksi vihaa ruotsalaisia kohtaan - enkä ollenkaan ihmettele. Sen huomaa esimerkiksi juuri yläasteilla, lukiossa ja jopa yliopistoissa ja korkeakouluissa. Ei ole ollenkaan uusi asia, että välitunneilla haukutaan Ruotsia, Ruotsin hallitusta ja koko Ruotsin kansaa. Ruotsin pakkosyöttö vie myös voimia muulta opiskelulta.

Tiesittekö muuten, minkälaista ruotsin kieltä kouluissa opiskellaan? Harvemmin mitään, mistä olisi oikeasti hyötyä. Onhan se hauska osata sanoa ruotsinkieliselle pankkivirkailijalle, että hänellä on kauniit, vaaleat hiukset ja kysyä, pitääköhän makkaroista ja vesimeloneista.

Itse olen myös RKP'tä vastaan, vaikka tämä meneekin ohi aiheen. Eihän meillä ole erikseen puoluetta esimerkiksi maahanmuuttajille? RKP ei myöskään tietääkseni ole tehnyt mitään merkittävää - menisivät kaivelemaan nenäänsä vaikka sinne Ruotsin puolelle, eivätkä tyrkyttäisi omia kantojaan suomalaisille.

Mielestäni on suuri loukkaus suomalaisuutta kohtaan, että meillä SUOMALAISILLA on RKP ja pakkoruotsi. Muutenkin kyseinen vähemmistö, suomenruotsalaiset, ilmeisesti mielummin asuvat kotonaan Suomessa, eivätkä Ruotsissa. Jos he haluavat ruotsinkieliset palvelut ja lait, menkööt suoraan sinne pikkurapakon taakse.

Muistuttaisin vielä, että itselläni ei ole mitään itse ruotsalaisia, suomenruotsalaisia eikä ruotsin kieltä vastaan. Pakkoruotsia ja RKP'tä kylläkin.