> PISTETÄÄN SAMALLA PAKKOSUOMI RUOTSIIN, PERKELE!!! Med..."/>

Kielivalinnan puolesta

Markus Haapala
Kruunupyy

/ #169

07.06.2009 20:07

">> PISTETÄÄN SAMALLA PAKKOSUOMI RUOTSIIN, PERKELE!!!

Med tanke på hur många finländare bor i Sverige så skulle detta vara på sin plats, men i förhållande till hur många ryssar bor i Finland så skulle det betyda att vi också borde lära oss ryska."

Du är väl medveten om det, att din logik kan omvändas mot dig i detta sammanhang; Vi har inte tvångsryska i Finland för tillfället. Varför skulle vi då ännu hålla kvar tvångssvenskan? Ja, kanske vi borde lära oss ryska, men kanske vi gör det istället med en smartare motivering; De som faktiskt vill lära sig ryska gör det. De som vill lära sig svenska gör det. Finskan är tyvärr för finlandssvenskarna ett litet måste, kunde ha något att göra med att landet heter "FINland" och att språket används av ca. 90% av landets befolkning.

"Vi kan alla engelska, men jag gnisslar ändå tänderna varje gång jag ser en svensk och en finsk politiker tala bruten engelska med varandra. Jag tycker att det är pinsamt."

Och du tror att finska politikernas svenska inte är brutet och direkt utsagt helvetiskt att lyssna på (med några undantag som t.ex. SFPare, logiskt nog)?

"Jag tror att den största fördelen som svenskan har för de som talar det andra inhemska är hur likt språket är engelska. Många svenska ord har en nära likhet i engelskan, vilket borde iaf. betyda att lektionerna inte är fullständigt bortslösad tid. Oberoende dess fler språk en människa kan, dess bättre, och man måste börja lära sig tidigt. Ett barn med en finsktalande och en svensktalande förälder får båda språken felfritt, 'gratis' och med lätthet om de stint håller sig till att tala sitt modersmål med barnet. Man har också kommit fram till att flerspråkiga personer är i medeltal mer intelligenta än folk som bara kan ett språk, så vilket val du än gör låt inte det vara mot språkkunskap överlag!"

Jag lärde mig flytande engelska före flytande svenska, och jag har bott i en svenskspråkig kommun hela mitt liv, så dit gick "den största fördelen". Det finns väl knappt något språk kvar som inte skulle ha en hel del lånat från engelskan, så det att "svenskan påminner engelskan och därmed hjälper med engelskastudier" är också lite långsökt som en motivering för tvångssvenskan. Det, att flerspråkiga personer är i medeltal mer intelligenta än enspråkiga är kanske sannt, men varför inte låta folk lära sig något språk som de faktiskt har motivering att studera? Nutida tvångssvenskan orsakar endast onödig hat mot svenskan och i värsta fall svenskar och finlandssvenskar, sänker motivering för språklärning i många studerande och är på många redan nämnda sett helt och totalt idiotiskt. Jag är tacksam för att se någon tvångssvenska-stödande som åtminstone tänker lite efter vad han skriver, men jag hoppas att du inser, hur onödigt TVÅNGSsvenskan är. Jag har inget emot svenskan eller (finlands)svenskar, och jag vill inte slopa bort lärningen av svenskan helt, men att man skall tvinga alla att läsa det, det tycker jag är dumt. Borde vara valbart istället.

Niille, jotka eivät ruotsia osaa; Osaan ruotsia sulavasti, olen kuitenkin pakkoruotsia vastaan.