Uutta kallista mopokortti uudistusta ei saa toteuttaa

Ida-Sofia Natunen
Lahti

/ #35

19.07.2009 01:43

Itse ajelin mopolla teininä ja ihan kortin kanssa. Kyllä kannatan ajokoetta, sekä teoriakoetta, mutta en pakollisia tunteja. Itse ainakin jo tuon ikäisenä olisin voinut teorian harjoitella ja isäni olisi taatusti opettanut mopolla ajamaan suljetulla alueella ennekuin saan ajoluvan. Itseasiassa isäni ei suostunu ajolupakaavaketta allekirjoittamaan, kun vasta sen jälkeen kun olin opetellut ajamaan. Sitten tuli kevarivaihe ja senkin kunniallisesti suoritin kortin kanssa. Nyt omistan moottoripyörän ja ole ko. BMW kansaa. Omistan BMW M5 ja en kaahaile sillä tuolla liikenteessä erikoisemmin. Käyn radalla ajamassa, jos mieli tekee kaahata.

Ja jos lakimuutos astuu voimaan. Niin voin sanoa, että ei moni perhe ole valmis maksamaan 400-500€ vuoden kestävästä kortista, jos hankkii 16v. kevarin. Turha ajo- ja teoriatunteja on pakolliseksi laittaa, koska niistä tulee maksuja enemmän ja eiköhän vastuuntuntoiset vanhemmat, jotka allekirjoittavat ajolupahakemuksen opeta lapsilleen ajamaan mopoa ja liikennesäännöt. Ajo- ja teoriakoetta kannatan, sillä kaupungilla näkee ihan liikaa hölmöilyjä mopoilijoiden keskuudessa (en tarkoita kaikkia mopoilijoita). Mutta onhan se paljolti autoilijoistakin kiinni, kun onnettomuuksia sattuu. Jos mopokortti maksaisi esim. 150-250€ niin uskoisin, että se vielä menisi kaupaksi. Lain myötähän lisääntyy vain vaarallisuus, koska moni alkaa ajamaan ilman korttia ja ei varmasti tajua liikennesäännöistä tai ajamisesta mitään.

Lisäyksenä vielä.
Mopokortti on nykysin maksanut käsittääkseni n. 100€ (?)
ja Oma moponi taisi maksaa n. 4160€
= 4260€

ja lakimuutoksen myötä tuosta tulisi summaksi

Joten allekirjoitan!