YLEn mediamaksu

Ida-Sofia Natunen
Lahti

/ #93 Hyvä Jaakkola

19.07.2009 13:38

Mielestäni kaikilta talouksilta sitten pitäisi periä tv-lupa maksu, jos mediamaksua ei tule. Sillä nyt me kunnolliset kansalaiset maksamme tv-luvan ja pikkurikolliset eivät maksa ja katsovat silti tv:tä. Joten me maksamme heidänkin katsomisensa. Tv-lupa halventuisi paljolti, jos jokainen talous sen maksaisi.
Enkä itse usko, että on tuhansia kotitalouksia joissa ei ole tv:tä, radiota tai tietokonetta.

Nytkin jo melko mielivaltaisesti tv-kanavat päättävät mitä telkkarista tulee. Kesät uusintoja täynnä jne.
Mielestäsi rahoja ei saisi käyttää viihdeohjelmiin ja urheiluun, anteeksi mitä?
Ei kaikki katso ajankohtaisohjelmia ja uutisia. Varsinkaan nuoret. Eiköhän ylellä ole tavoitteena saada mahdollisimman monelle sopivaa ohjelmaa ja iso ikäskaala katsomaan telkkaria. Ei teinit juurikaan katso ajankohtaisohjelmia ja uutisia. He katsovat esim. Serranon perhettä joka käy myös vanhemmalle sukupolvelle vallanmainiosti. Myös Vielä virtaa, Sydämmen asialla ja Elämä käsissä ohjelmia katsovat niin nuoret, kuin vanhat. Urheiluhan kuuluu jo suomalaiseen kansanperinteeseen ja ainakin itselläni urheiluhulluus tulee verenperintönä. Jääkiekon mm-kisoja, yleisurheilun, jalkapallon, hiihdon, yhdistetyn ja mäkihypyn kisoja katsovat niin vauvat kuin vaaritkin.

Ymmärrän mediamaksun myös siinä hyvin, että eihän toimittajatkaan ilmaista työtä kansan eteen tee. Tarvitsevat ne leipänsä ja näkisit sen tuotanto tiimin siellä takana tarvitaan monia kuvaajia, kuvan tarkkailijoita jne.. Myös ulkomaille kisoja kun lähdetään kuvaamaan niin ei se ole ihan ilmaista viedä koko kalustoa ja henkilökuntaa sinne.

Maksukortti tähän olisi oiva ratkaisu, että telkkari ei näy, jollei sellaista ole. Maksukortilla laskutettaisiin ohjelmat, tunnit jne.

Joudummehan kaikki maksamaan kiinteistöveronkin ja toisilla on asfaltti ja katuvalot. Meillä ei ole, siispä voisinhan jättää kiinteistöveron maksamatta. Ei meillä täällä ole puistoja, eikä puitakaan istutettu. Vaikka puistoalueet kaavassa on ja täälläkin aurataan joskus harvoin ja tiet lanataan. Turhasta maksamme siis kiinteistöveroakin.

Minua ainakin kaupat ohjailevat ostamaan tuotteita, kun haluamiani tuotteita ei ole myynnissä. Kieltäydyn itse naudanlihasta ja on todella työn takana löytää porsaan jauhelihaa. Siksi joudun ostamaan naudan jauhelihan. Joten eiköhän kauppakin ohjaile valikoimallaan ihmisiä ostamaan tuotteita.

Sama tv-luvassakin, kun kaupan kassalla.
Minä maksan edellä menevän ostokset ja naapurin tv-luvan.