KANSANEDUSTAJIEN PALKASTA POIS25%NYT SÄÄSTELLÄÄN!

Hannes

/ #1720 Tietämättömyyden riemujuhlaa

09.09.2015 14:26

Ihan tavallisena rivikansalaisena totean: oi tätä tietämättömyyttä! Kansanedustajan työ on suurimmaksi osaksi valiokunnissa työskentelyä ja asioiden valmistelua. Maanantai on perinteisesti vapaa, koska kansanedustajat ovat usein myös mukana oman kotikuntansa valtuustossa ja/tai kunnanhallituksessa, ja istunnot pidetään yleensä maanantaisin. Huomasittehan kesällä, että lomastaan huolimatta he osallistuvat erilaisiin seminaareihin, tapaavat kansalaisia, osallistuvat istuntoihin jos sellaisia järjestetään jonkin vaikkapa kriisitilanteen vuoksi... Kansanedustaja ei oikein ole virallisella lomalla koskaan.

Lisäksi tarpeeksi korkea palkkio on yksi syy sille, että Suomen hallinto ei (juurikaan) ole korruptoitunutta. Ei tule kiusausta käyttää asemaansa hyväksi, ainakaan kovin helposti. Läpinäkyvyys eli päätösten ja niiden taustojen avoimuus on yksi demokratian piirteitä ja yksi syy Suomen vähäiselle korruptoitumisasteelle.

Lusmuja ja laiskureita ja työnsä huonosti hoitavia on varmasti joukossa, mutta harvoinpa heidät uudelleen valitaan. Päätösten aikaansaaminen ei ole vain yhden ihmisen vallassa, vaan esim. yksittäisen edustajan lakialoite käy läpi monta käsittelyä istunnoissa ja valiokunnissa, joissa vierailee myös asiantuntijoita. Jos nyt lakialoite edes pääsee läpi ensimmäisestä käsittelystä.

P.S. kansalaisaloite.fi ja kunnollinen asioihin perehtyminen - sitten tällä aloitteella voisi jotain merkitystä ollakin.