Adressi musiikkipainotteisen opetuksen säilyttämiseksi Riihimäellä

Riihimäen musiikkiluokkien kasvatti, ammattimuusikko

/ #4 Musiikkiluokilla kauaskantoisia vaikutuksia

15.09.2015 14:08

Musiikkiluokkatoiminta on nostanut suomalaisen musiikintekemisen kansainväliseen kukoistukseen. Musiikki on myös elinkeino, jossa menestyminen vaatii alan aktiiviharrastamista pienestä pitäen. Musiikkiluokkatoiminta nimenomaan avaa tämän alan mahdollisuuden kaikille motivoituneille lapsille varallisuudesta riippumatta. Yksi musiikintunti viikossa ei tähän riitä ja kaikilla lapsilla ei ole musiikin tekemiseen suurta motivaatiota. Tutkimusten mukaan (esim. Päivi-Sisko Eerola) musiikkiluokkalaisilla kouluviihtyvyys on parempaa kuin tavallisella luokalla ja positiivinen vaikutus korostuu etenkin pojilla. Musiikkiluokat vaikuttavat lisäksi positiivisesti koko koulun kulttuuriin ja vaikuttavat pitkäjänteisesti kaupungin musiikkielämään. Maailmalla esimerkiksi vastaavantasoisen kuoron vuosibudjetti voi olla kolme miljoonaa dollaria, johon Suomessa päästään musiikkiluokkatoimintajärjestelmän ansiosta. Musiikkiluokkien alasajo on valtava isku koko suomalaiselle musiikkikentälle.