Vastustamme Ylästön teollisuusaluetta & lumenkaatopaikkaa

Kristiina

/ #19 Mustikkasuonakallioalue on tuhoontuomittu

11.10.2015 17:38

Ymmärrystä riittäisi, jos alueelle rakennettaisiin asuinalue tai toimistotoimitiloja, mutta lumenkaatopaikaksi ko. alue on tuhlausta ja sulaa hulluutta. Krakanojan lukuisista ympäristövahingoista ei ole opittu mitään. Mustikkasuon kaavailtu lumenkaatopaikan hulevedet virtaavat esteettä Krakanpuron systeemiin. Olkaa yhteydessä Krakanpuro kunnostamista vaaliviin kansalaisaktivisteihin. Vuosi 2015 on purojen vuosi Vantaalla ;)

Tuulensuunpuisto on kosteikkolehto, joka ei nykytilassa korvaa Mustikkasuonkallioaluetta virkistyskäytössä. Toisaalta Tuulensuunpuisto nykytilassa rakentamattomana palvelee Krakanpuron ja Vantaanjoen liikunta-alueen luontoa, ja ko. alueen muuttaminen puistoksi tuhoaisi osaltaan Krakanpuron haisevaksi ojaksi.

Vantaan poliittinen päätöksentekijä pakottaa alueen asukkaita maksullisten sisäliikunta'palveluiden' asiakkaaksi - metsä ja kalliot kun eivät näy rahavirtana velkaisen kaupungin kassaan toisin kuin uudisalueen ohjattu sisähalliliikuntaa harjoittavien yritysten toiminta. Mustikkasuonakallion säilyttämiselle voisi löytyä poliittista tahtoa vain, jos sen luontoarvot toisivat kaupungille tuloja. Olisi järkevämpää vaatia muutosta asemakaavaan alueen muuttamiseksi asuinalueeksi ja kallioita alueen jättämistä asuinalueiden väliseksi virkistysalueeksi. Kunnallispoliittikkojen ja rakennusurakointiyritysten keskinäinen avioliitto on vain niin vahva, että en usko kansalaisaktivismin pääsevän väliin, ellei Mustikkasuonkallio-aktivisteilla ole suoria yhteyksiä poliittiseen päätöksentekoon.

Mustikkasuonkallion länsipääty on jo räjäytetty ja kiviaines myyty pois. Metsänhakkuu vei uusvantaalaisilta lapsiperheiltä leikki- ja liikuntapaikan sekä mustikkametsän.