Varhaiskasvatuksen tulevaisuus: EI kasvaville ryhmille!

Vieras

/ #4

16.10.2015 11:13

Helsingin kaupunki on jo suurentanut viime keväänä lapsiryhmiä, ainakin oman lapseni päiväkodissa.
Päiväkodin jumppasali on tavallista isompi ja näiden "ylimääräisten" neliöiden perusteella ryhmäkokoja on kasvatettu.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun aiemmin kolmessa huoneessa oli ehkä 20 lasta, on niihin nyt sijoitettu 28 lasta. Näistä 2-3-vuotiaita on 8 kahden hoitajan kanssa ja 20 eskarilaista kahden lto:n kanssa. "Nappulat tekevät KAIKEN samassa huoneessa", kuten oma eskarilainen kertoi kotona, "He syövät ja nukkuvat ja leikkivät ja pitävät aamupiirin samassa huoneessa!"
Eskarilaisten oma huone on nyt täynnä pöytiä, joiden ääressä tehdään pöytähommia. Pieni koppimainen tila toimii aamupiiritilana (lapset kahdessa rivissä) ja jonkinlainen leikkinurkkaus siinä on. Isossa ruokailutilassa ei käytännössä ole leikkitilaa lainkaan, koska samaan tilaan on pitänyt mahduttaa myös opettajien oma työpöytä ja tietokone.
Eskarilaiset ovat pitäneet jumppasalia lepotilana (patjat lattialla), mutta nyt kun ilmat ovat viilenneet, lepoaika on pitänyt siirtää ns. aulaan, joka on kolmen ryhmän yhteinen leikkitila. Tämän tilan läpi henkilökunta eri ryhmistä kulkee keittiöön ja muihin henkilökunnan tiloihin. Osa lapsista ilmeisesti joutuu levittäytymään eteisen puolelle. Jumppasali oli jopa niin viileä, että lapset joutuivat nukkumaan ulkovaatteet päällä, jolloin vanhemmat kielsivät jumppasalissa nukuttamisen.
Kaikki tämä perustuu Laura Rädyn aiempiin lausuntoihin siitä, miten päiväkodeissa on paljon käyttämätöntä "hukkatilaa".
Tämä on törkeää lasten ja leikin aliarviointia sekä päiväkodin henkilökunnan vetämistä liian tiukalle.
Jos tämän päiväkodin ryhmäkokoja vielä kasvatetaan, eivät tilat enää ole turvalliset, eivätkä terveelliset kenellekään, puhumattakaan ylisuurten ryhmien aiheuttamasta stressistä lapsille jo varhaislapsuudessa. Millaisia aikuisia meille oikein halutaan?