Vetoomus halal-lihan myynnin lopettamiseksi

Ei meidän kulttuurissamme!

/ #128 Kuka tahansa meistä voi lihaa syödessään joutua tietämättään syömään tällaista lihaa!

04.11.2015 12:03

Olen nähnyt haastattelun, jossa tuottajataholta kerrottiin, että halal-liha, joka ei mene muslimeille (ja että läheskään kaikki ei mene), pannaan kaupassa myyntiin muun lihan joukkoon.  :(  Kukaan meistä ei siis tiedä, vaikka joutuisi syömään näitä kitumalla hitaasti kuolleita eläimiä! Jossain piireissä katsotaan kituneen eläimen lihan syömisen olevan myös terveydelle haitallista...  Ainakin adrenaliinipitoisuus on varmaan normaalia suurempi ja ylipäätään koko ruho stressihormonien kyllästämää.
- Ja Suomessa on jo jonkin aikaa ollut teurastamoja, joissa tätä julmaa tapaa harjoitetaan vaikka eläin näin kuolee vaston eläinsuojelulakejamme.

Emmekö voisi vain suomalaisina ilmoittaa, että lakimme ei salli tällaista julmaa teurastustapaa. Jos ei meidän lait sovi, niin pakolaiset voivat vapaasti etsiä maan, jossa on heidän uskontoonsa sopivat lait. (Saudi-Arabiaan mahtuisi varmasti vielä lisää ja miksi eivät mene turvaan Irakin sisällä toisiin kaupunkeihin ja kuntiin turvattomista kaupungeista.)

Sitäpaitsi nämä uskonnoissa esiintyvät ruokakiellot ovat alkuperältään hygienian vuoksi tehtyjä määräyksiä oppimattomille ihmisille. Yksi juutalaisnainen kertoi esim. sianlihakiellon johtuvan todellisuudessa siitä, kun se pilaantuu kuumassa ilmastossa nopeasti ja aiemmin käytettiin vielä puulautasia ja että alkukantaiset ihmiset saatiin noudattamaan hygieniasääntöjä, kun ne annettiin uskontoon kuuluvina määräyksinä. Tässä on varmaan kyse samasta asiasta. Verihän on hyvä elatusalusta bakteereille, joten ne haluavat valuttaa veren mahd. tehokkaasti ulos...   mutta kun sellaista ei tarvittaisi nykyaikaisessa hygienisessä Suomessa!