Munkkiniemen nuorisotaloa ei saa lakkauttaa

Jukka Puurula
Adressin tekijä

/ #14 Seinät asialla taas

04.12.2009 18:51

Jälleen puhutaan tiloista, toiminnasta ja kustannussäästöistä, vaikka vuosi sitten juuri todettiin, että Munkan nuta on varsin kustannustehokas toimipaikka musiikkinuorisotyöhön. Korvaavia tiloja ei ole. Niiden suunnittelu ja rakentamien tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi, kuin nykyisten ylläpitäminen ja kehittäminen. Toki toiminnan lakkauttamisella saavutetaan lyhyen aikavälin säästöjä. Mikään ei ole niin halpaa, kuin tyhjyys. Toisaalta eivätkö musiikki ja nuorisotyö ole jo arvoja sinänsä? Puhumattakaan niiden vaikutuksista nuorten tulevaisuudenkuviin.

Miten tää jatkuva ryssiminen ei ota loppuakseen? Poliitikot ja virkamiehet vaan toistaa omia virheitään vuodesta toiseen. Kukaan ei joudu vastuuseen tehdyistä virheistä. Muutos Stadissa on hallitsematonta. On näköjään helpompaa vaan pistää kymmenen vuoden välein kaikki paskaksi ja tuhertaa sitten mitä tahansa sinnepäin sutaisten, kuin rakentaa jotain kestävää traditioiden pohjalle. Tätä sekoilua sitten kutsutaan tehokkuudeksi. Jatkuvassa rytinässä saa järjen ääni jäädä taka-alalle. Sääli vaan, että joka rysäyksessä kuolee jotain ainutlaatuista.

Nuorisotyön kannalta tälläinen tempoilu on kestämätöntä. Nuoren elämässä on sekoilua riittävästi jo ihan omasta takaa. Muutenkin ihmistyön pitäisi perustua vakaasti kehittyvään toimintakulttuuriin. Kulttuurissa traditiot ovat tärkeitä. Tämä unohtuu virkamiehiltä helposti. On helppo sanoa "SÄÄSTETÄÄN SEINISSÄ", jos ei ole kertaakaan käynyt seinien sisällä ja todennut, mitä siellä oikeasti tapahtuu. Munkan tapauksessa seinät ovat antaneet suojan ainutlaatuiselle toiminnalle jo kohta kaksikymmentä vuotta. Kaiken tämän toiminnan siirtäminen uuteen paikkaan on pitkä prosessi, eikä sen aloittamiseksi ole tehty vielä elettäkään. Silti puhutaan taas lopettamisesta, ties monettako kertaa.

Toimiva nuorisotyö on vuorovaikutteinen prosessi. Ihmiset, tila ja toiminta ovat sen ytimessä. Ihminen reagoi ympäristöön. Toiminta saattaa muuttaa kohdettaan, jos tilat poistuvat. Kadullakin voi pyöritellä palloa, mutta sekin on talvella ankeata. Helposti sitä sitten pyöritelläänkin vain pulloa ringissä. Tätäkö nuo kaupungin "isät" ja "äidit" haluavat? Säästetään toki tiloissa, mutta pidetään järki kädessä ja toiminta elossa.