Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

Vieras

/ #81

08.12.2015 19:50

Suomalaisen peliteollisuuden (ja monien muiden alojen) tulevaisuus on vaarassa tämän lakimuutoksen myötä! Kuten olen jo aiemmin kommentoinut tätä aihetta: Myös pelialalla on paljon friikkuja/itsensä työllistäjiä. Jo nykyisellään monet heistä pelkäävät ottaa vastaan lyhyitä työkeikkoja riskien vuoksi: Keikkatyön aiheuttaman paperisodan takia tuet voivat viivästyä jopa kuukausilla. Tämä voi pahimmillaan laskea Suomessa tuotettavien pelien laatua merkittävästi. Erityisosaajan työpanos on nousevalle pelifirmalle äärimmäisen essentiaalinen, vaikka häntä tarvittaisiinkin tuotantoon vain lyhyeksi aikaa. Kasvamaan ponnistavilla yrityksillä ei ole mitään mahdollisuutta palkata vakituiseksi täysiaikaiseksi henkilöitä, joita tarvitaan vain harvoin, vaikka heitä _todella tarvitaan_ silloin kun tarvitaan.

Lakimuutos aiheuttaa sen, että itsensä työllistäjä saatetaan yhä useammin tulkita yrittäjäksi, vaikka ei sitä todellakaan ole. Tällöin henkilön on joko oltava todella varakas pystyäkseen ottamaan vastaan työkeikkoja ja riskeerata tulevansa tulkituksi yrittäjäksi, tai jäätävä työttömäksi odottamaan, josko jostain ehkä vasta vuosienkin päästä löytyisi vakituinen työpaikka. Tosin tällöinhän esim. pelialan osaaminen olisi jo täysin vanhentunutta ja henkilön olisi uudelleenkouluttauduttava.