Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

/ #210 Sohvan pohjalle passivoitumaan?

09.12.2015 06:55

Olen työtön ja minulla on kaksi ammattia. Koko- tai osapäivätöitä en ole saanut. Sen sijaan olen onnistunut työllistämään itseäni satunnaisilla graafisen alan silpputöillä silloin tällöin.

Toimeentuloa ei nämä pienet työkeikat takaa. Muutama satanen satunnaisena tulonlähteenä ei ole myöskään järkevä peruste aloittaa firmaa tai edes perustaa toiminimeä. Henkiseen hyvinvointiin, itsensä arvostamiseen, mahdollisiin uusiin työkeikkoihin tai työsuhteeseen, verkostoitumiseen, työkyvyn ylläpitämiseen näillä parin päivän keikoilla on sen sijaan niin suuri vaikutus, etten voi käsittää tätä hallituksen lyhytnäköisyyttä. Ja näistäkin pikku silpuista syntyy kuitenkin vähintään sitä kaivattua verotuloa valtiolle.

 

Työn tekemisen muodot ovat tällä hetkellä muutoksessa. Nykyisin ei enää työllistytä vakihommin - alkaa tuntua, että pätkätyökin olisi jo ylellisyyttä.

Moni voi käyttää myös Ukko -palvelua ja kevytyrittäjyyttä uuden innovatiivisen bisnesidean kehittelyyn. Yrittämiseen kuuluu myös sana epäonnistuminen, mutta sitä ei nykyhallitus halua ymmärtää. Tällä päätöksellä hallitus on eväämässä samalla myös uusien innovaatioiden syntymisen ja tekee työllistymisen esteeksi vain lisämuureja. Onko meillä varaa, että nämä itsensä työllistäjät makaavat vain sohvalla odottamassa sitä kokopäivätyötä?