Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!

IdioottiHallitus

/ #295 MIKSI TYÖTTÖMYYS HALVAANNUTTAA?

09.12.2015 11:20

Löysin tällaisen kirjoituksen joka on täyttä Asiaa:

Lue lisää täältä

MIKSI TYÖTTÖMYYS HALVAANNUTTAA?

Vanhassa järjestelmässä on kuitenkin ollut pieni harmaa alue. Itsensä työllistäminen on tehty äärimmäisen hankalaksi, mutta se on kuitenkin ollut jossakin määrin mahdollista lähinnä (laskutus)osuuskuntien kautta. Niissäkin on ollut sudenkuoppia ja riskejä, eikä osuuskunnan kautta tehty työ esimerkiksi kerrytä työssäoloehtoa. Ne ovat kuitenkin tarjonneet ainakin teoriassa vaihtoehdon sille, että makaa verkkopaita päällä sohvalla ja juo kaljaa kuten kunnon työttömän kuuluu.

Esitys 94/2015 poistaa tämän vaihtoehdon. Kun laki tulee voimaan 1.1.2016, ihminen joka ei ole turvallisessa vakituisessa työpaikassa on joko sohvalla kaljoitteleva työtön tai hirressä roikkuva pakkoyrittäjä.

Kuinka moniin esitys vaikuttaa?

Kohdassa 4 arvioidaan esityksen vaikutukset. “Oletettavasti suurin osa yritystoimintaa harjoittavista henkilöistä olisi jatkossa työttömyysturvajärjestelmässä yrittäjiä joko sillä perusteella, että heillä on velvollisuus ottaa yrittäjän eläkelain tai maatalousyrittäjän eläkelain mukainen vakuutus tai sillä perusteella, että he tekevät ansiotyötä olematta työ- tai virkasuhteessa. Tältä osin yrittäjämääritelmän muuttamisesta ei aiheutuisi työ- ja elinkeinotoimistolle nykyiseen verrattuna lisää työtä.”

Ihan mukavaa, että hallintoylimystölle ei tule uusia rasitteita. Mutta entä hallintoalalamaiset? Kuinka monesta ylipäätään puhutaan?

Ukko.fi-palvelua käyttää blogikirjoituksen mukaan noin 18 000 ihmistä. Eezy.fi-palvelussa on suunnilleen saman verran. Muista laskutuspalveluista on vaikea löytää tarkkoja tietoja, mutta yhteensä noin 50 000 lienee järkevä hehtaariluokka.

Noin 50 000 suomalaista saattaa siis tammikuun alussa huomata olevansa pakkoyrittäjiä ja menettäneensä kaiken sosiaaliturvan. Ei soviteltua ansiopäivärahaa; ei työmarkkinatukea; ei edes mahdollisuutta toimeentulotukeen.

Lue lisää täältä