Adressi Israelin tueksi!

/ #187 Marskin merkki – suomalaisen rohkeuden symboli

06.01.2010 18:52

Shalom!

Menestystä Sinulle alkaneella uudella 2010-vuodella ja vuosikymmenellä!
Marsalkka Mannerheim on ollut Suomen historian merkittävin henkilö www.yle.fi/suuretsuomalaiset/tulosseuranta/ .C.G.E. Mannerheimin on äänestetty kaikkien aikojen suurimmaksi suomalaiseksi finaaliäänestyksessä, jossa yhteensä annettiin 363731 ääntä. Voittaja Mannerheim sai ääniä 104244, toiseksi sijoittui Risto Ryti äänimäärällä 80790 ja kolmanneksi sijoittui Urho Kekkonen äänimäärällä 57456 ( Mannerheim-museo: www.mannerheim-museo.fi/ tai www.mannerheim-museo.fi/mm.php ). Hänen toiminnallaan on ollut elintärkeä merkitys niin kansakunnallemme kuin yksittäiselle Suomen kansalaiselle kuin Suomessa olleille ulkomaalaisille. Siksi haluan osaltani laittaa tietoa MARSKIN MERKISTÄ SINULLEKIN!

Marskin merkki – suomalaisen rohkeuden symboli

Tämä on Marskin merkki
Aito, vuonna 1951 valmistettu Marskin merkki on varustettu Suomen puolustusvoimien ylipäällikön, marsalkka Mannerheimin exlibriksen monogrammista tyylitellyllä tunnuksella. Merkin on suunnitellut taiteilija Oscar Pihl. Marskin merkkejä myytiin ensimmäisen kerran vuonna Helsinkiin pystytettävän 1952 Mannerheimin ratsastajapatsaan hyväksi järjestetyssä kansalaiskeräyksessä.
Ostamalla Marskin merkin tuet Sotiemme Veteraaneja
Marskin miehet ja naiset, nykyiset Sotiemme Veteraanit lunastivat Suomelle itsenäisyyden kolmessa raskaassa sodassa. Talvisota syttyi 70 vuotta sitten, 30.11.1939 ja päättyi 13.3.1940. Alkuperäisiä Marskin merkkejä vuodelta 1952 myydään nyt Talvisodan muiston kunniaksi sodan 105 päivän ajan Sotiemme Veteraanien hyväksi. Sotiemme Veteraaneja on elossa yli 60 000, heistä sotainvalideja on noin 10 000. Veteraanien keski-ikä on 87-vuotta. Sotiemme Veteraanit ovat korkeaan ikään ehtineitä kunniakansalaisia. Tuen tarve kasvaa, sillä veteraanien kunto heikkenee. Marskin merkkien myyntituotolla kerätään varoja sotainvalideille ja muille Sotiemme Veteraaneille, jotta he voisivat selviytyä mahdollisimman pitkään kotonaan niin halutessaan. Marskin merkin myyntihinta on 20 euroa. Jokaisen Marskin merkin myyntituotosta käytetään 16 euroa Sotiemme Veteraanien tukemiseen.
Sotiemme Veteraanien ansiosta Suomi säilyi itsenäisenä
• Talvisota syttyi 30.11.1939, kun neuvostojoukot ylittivät valtakunnan rajan ja niiden ilmavoimat pommittivat sotaa julistamatta Helsinkiä ja muita suuria kaupunkejamme. Talvisota päättyi 13.3.1940 kestäen yhteensä 105 kunnian päivää.

• Välirauhan jälkeen alkanut Jatkosota käytiin 25.6.1941-4.9.1944.
• Sodan viimeinen vaihe Lapin Sota 15.9.1944-27.4.1945.
• Suomen puolustusvoimien ylipäällikkönä toimi raskaina sotavuosina marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheim (4.6.1867-28.1.1951), Marski. Marskista tuli Suomen itsenäisyyden ja itsenäisenä pysymisen tunnuskuva.
Sotiemme Veteraanit pelastivat Suomen
Talvisodan syttyessä syntyi Talvisodan henki, suomalaisten horjumaton puolustustahto ja yksimielisyys. Sotiemme Veteraanien joukossa on Talvisodan taistelijoita.
• Sotiin osallistui yhteensä noin 600 000 miestä ja 100 000 naista.
• Nuorimmat rintamalle joutuneista olivat vasta 17-vuotiaita.
• Joka kahdeksas sotiin osallistuneista menehtyi.
• Heistä, jotka palasivat, pysyvän sotavamman sai joka neljäs.
• Sodat jättivät jälkeensä 30 000 leskeä ja yli 50 000 sotaorpoa.
• Yli puoli miljoonaa ihmistä menetti kotinsa.
Suomi maksoi itsenäisyydestään raskaan hinnan. Uhraus kannatti silti tehdä. Suomea ei miehitetty. Suomi säilytti itsenäisyytensä ja valtiomuotonsa. Sotien jälkeen veteraanien työ isänmaan hyväksi jatkui. Jälleenrakennus, Karjalan evakkojen asuttaminen, merialueiden miinanraivaus ja sotakorvaukset vaativat voimia.
Me voimme vielä kiittää Sotiemme Veteraaneja
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta Talvisodan syttymisestä.
• Veteraaneja on elossa yli 60 000.
• Sodassa vammautuneita on keskuudessamme 10 000.
• Sotiemme Veteraanien keski-ikä on 87 vuotta.
• Korkean iän saavuttaneet kunniakansalaisemme tarvitsevat päivittäin tukea voidakseen asua kotonaan.
Marskin merkin myyntituotto menee perille
Marskin merkkien myyntituotto käytetään sotainvalidien ja muiden sotiemme veteraanien hyväksi. Varoja jaetaan Suomen kaikkien veteraanijärjestöjen kautta. Tavoitteena on, että veteraanit voisivat halutessaan selviytyä mahdollisimman pitkään kotonaan.
Varat käytetään veteraanien hyväksi
Antamasi tuki menee varmasti oikeaan osoitteeseen.
• Lääkekulujen omavastuuosuuksiin.
• Erilaisten apuvälineiden, kuten silmälasien ja rollaattoreiden hankintaan.
• Avustajapalveluihin.
• Kuntoutukseen.
• Pienimuotoisiin asuntojen korjauksiin, esimerkiksi kaiteiden asennuksiin ja kynnysten poistoihin.

Marskin merkki toimitetaan Rahapaja Monetan toimesta Veteraanivastuu ry:n puolesta postitse asiakkaalle, lasku seuraa tuotteen mukana. Oikeus toimittaa postiennakolla pidätetään, muun muassa arvokkaammat lähetykset tai kun kyseessä uusi asiakas. Toimitusaika on Suomessa 2-4 viikkoa. Toimituskulut lisätään hintoihin, jollei erikseen ole toisin määritelty.Toimitusmaksut Suomessa ovat: 1-2 merkkiä/3,90€, 3-5 merkkiä/5,90€, yli 5 merkkiä/9,90€ tai toteutuneiden toimituskulujen mukaan, jollei erikseen ole toisin määritelty. Ulkomaan toimituskuluista laskutetaan erikseen. Rahapaja Moneta toimittaa tuotteitaan ainoastaan Suomeen.

Tuotteilla on 14 päivän rajoittamaton palautusoikeus. Palautuksen voi postittaa Suomessa maksutta merkitsemällä lähetykseen ASIAKASPALAUTUS. Palautuksen mukana tulee olla kaikki tuotteeseen kuuluvat osat mukana, mukaan lukien lasku tai sen tiedot, jolla palautus identifioidaan. Maksun palauttamista varten ilmoita pankktilin numero. Marskin merkin hinta ei sisällä arvonlisäveroa (alv=0%). Yleishyödyllisenä järjestönä Veteraanivastuu ei ole arvonlisäverovelvollinen.

Mikäli asiakas laiminlyö sovitun maksuerän suorittamisen eräpäivään mennessä, on myyjällä oikeus vaatia koko jäljellä oleva velka maksettavaksi 14 päivän kuluttua eräpäivästä.

Huom. Osallistuja saa lähettää kampanjasta vinkin sähköpostilla vain tuntemilleen henkilöille. Viestien lähettäminen tuntemattomille on kielletty ja se katsotaan joissakin tapauksissa rikokseksi.

Sitoudumme kunnioittamaan yksilön- ja tietosuojaa. Käsittelemme henkilötietoja vastuullisesti henkilötietolain asettamissa puitteissa. Sähköpostiosoite ja puhelinnumero ovat pakollisia ja niitä käytetään asiakkuuteen liittyvään viestintään (esimerkiksi netin kautta tilatun tuotteen tilausvahvistus). Yhteystietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointiin henkilötietolain mukaisesti. Käytön/luovuttamisen voi estää ilmoittamalla asiasta osoitteeseen webmaster@rahapajamoneta.fi ja/tai asiakaspalvelu@sotiemmeveteraanit.fi

Kaikki oikeudet pidätetään.

Sotiemme Veteraanit
Veteraanivastuu ry (Y-tunnus 2082231-9)
Ratamestarinkatu 9, PL 600
käyntiosoite: Kellosilta 4 C, 3. krs
puh. (09) 678 430
fax ( 09) 676 693
Asiakaspalvelu on avoinna ma-pe klo 9:00–11:00
s-posti: asiakaspalvelu(at)sotiemmeveteraanit.fi

Oy Nordic Moneta Ab/Rahapaja Moneta
Y-tunnus 1611712-3
Asiakaspalvelu 24 h/vrk
puh. 010 80 80 40 *)
Henkilökohtainen palvelu ark. klo 8-18
*) Puhelun hinta lankaverkosta on 8,21 snt/puhelu + 5,90 snt/min ja mobiiliverkosta 8,21 snt/puhelu + 15,90 snt/min.
info@rahapajamoneta.fi
Faksi (09) 2419 683
Tekninen tuki
webmaster@rahapajamoneta.fi

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lähettäjän laittama osuus:
Kansojen kohtalon on ratkaissut se, miten ne ovat suhtautuneet juutalaisiin. Se, mitä tapahtuu juutalaisille, vaikuttaa koko maailman tilanteeseen. Onneksi Suomi ei suostunut Hitlerin vaatimuksiin luovuttaa Suomessa olevat juutalaiset Saksaan. Kun Hitler vaati Mannerheimin 75-vuotis päivillä luovuttamaan juutalaiset pakolaiset ja suomenjuutalaiset Saksaan, Mannerheim suoristi selkänsä ja sanoi: "Ainoastaan minun kuolleen ruumiini yli". Vähän ennen Hitlerin vierailua arkkipiispa Kaila oli lukenut Mannerheimille Obadjan kirjasta jakeet 11-15,"Sinä päivänä, jona sinäkin olit läsnä, päivänä, jona vieraat veivät pois Jerusalemin rikkaudet, kun muukalaiset tunkeutuivat sisään sen porteista ja heittivät siitä arpaa, sinäkin olit kuin yksi heistä. Älä katsele iloiten veljesi päivää, hänen onnettomuutensa aikaa. Älä ilku juutalaisia heidän turmionsa päivänä äläkä suullasi suurentele heidän ahdistuksensa aikana. Älä tunkeudu sisään minun kansani portista sen hätäpäivänä. Älä katsele iloiten, myös sinä, sen onnettomuutta sen hätäpäivänä. Älä ojenna silloin kättäsi sen rikkauteen. Älä seiso tienhaarassa hävittämässä sen pelastuneita. Älä luovuta sen pakoon päässeitä ahdistuksen päivänä. Herran päivähän on lähellä kaikkia kansoja: Kuten sinä olet tehnyt, niin sinulle tehdään. Rangaistus sinun teostasi kohtaa sinun omaa päätäsi". Viisaana miehenä Mannerheim otti tämän sanan huomioon. Hän oli myös tutkimusmatkoillaan saanut tietoonsa, miten kadonneet sukukunnat olivat siirtyneet Eurooppaan ja pohjoismaihin. Juutalaisten omissa tietosanakirjoissa on myös tästä aiheesta karttoja ja niissä on kuvattu, miten esim. Isaskarin heimoa siirtyi Suomeen.

Ylipäällikön päiväkäsky ja muistoseppele ja valokuvia Helsingin juutalaisen seurakunnan aulassa:
Tasavallan presidentti C.G.E. Mannerheim otti osaa Helsingin synagogassa 6. joulukuuta 1944 sodissa kaatuneiden juutalaisten kunniaksi.

Suomen juutalaisia osallistui talvisotaan. Kaikkiaan talvi-, jatko- ja Lapin sodissa palveli yli 350 juutalaista. Sodissa kaatui 23 juutalaista. Yad Vashemin tilastojen mukaan noin 22 suomenjuutalaisia kuoli holokaustissa. Viipurin synagoga tuhoutui talvisodassa. Valtiollinen poliisi Valpo luovutti 6. marraskuuta 1942 Saksan turvallisuuspoliisille eli Gestapolle kahdeksan juutalaispakolaista, joista seitsemän menehtyi keskitysleirillä. Suomen juutalaisten keskusliitto julkaisi 1944 muistion juutalaisten tilanteesta sodan aikana, siinä todettiin että "Suomen juutalaisten vapauksia ja oikeuksia ei millään tavoin loukattu" sodan aikana.

Ostin itselleni Marskin merkin 6.12.2009 lumipukuiselta reserviläiseltä Jyväskylän Paviljongissa!

Suomalaista rohkeutta ja sisua sekä kansallista ”yhteen hiileen puhaltamista” tarvitsemme edelleen!

Juhani Starczewski
Jyväskylän Suomi-Israel yhdistys ry
juhani.starczewski@elisanet.fi
www.elisanet.fi/juhani.starczewski/jyvaskylansuomi-israelry

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…