Asumisen Hinta Alas AHA !

Eric Hällström
Adressin tekijä

/ #7 Jarkko Pesosen perustelut ontuvat pahasti ja vinkkeli on kapea

17.02.2010 18:57

Jarkko Pesonen Joensuusta kirjoitti tällä palstalla 17.2. ja väitti vapaan hintahurjastelun rajoittamisen johtavan asuntopulaan. Valitettavasti Suomesta poistettiin vuokrasäännöstelyn rippeetkin jo 1990-luvun alkupuolella ja siitä on seurannut mieletön vuokrien nousu ja entistä pahempi asuntopula. Hillitön hinnoittelun vapaus ei ole tuonutkaan tarvetta vastaavasti edullisia asuntoja tarjolle kuten Jarkko olettaa tapahtuvan hillitsemättömillä markkinoilla.

Jarkko katsoo, että vuokrien nouseminen nykytasolle on terve ilmiö sillä vielä on riittänyt niitä, jotka ovat maksaneet, mitä vaaditaan. Tuollainen juuri on voittojaan maksimoivan ja epäsosiaalisesti laskelmoivan myyjän tai kenottelijan logiikka: Otetaan kaikki mitä irti saadaan. Se juuri on johtanut hintojen hirmuiseen nousuun kun ihmiset ovat pakon edessä asunnon saadakseen tehneet toinen toistaan kovempia tarjouksia ja hinta taso määräytyy koviman tarjouksen tehneen, yleensä varakkaimman maksukyvyn mukaan. Viis muista.

Mitä tulee rakentamisen vauhtiin tällä hetkellä, se on ennätyksellisen alhaalla. Ne vähät lisät, mitä on saatu uusien kohteiden käynnistyksiin, on tehty valtion kasasta rakennuttajille lahjoitettujen tukien avulla. Ei ihmisten asuntojen tarve saanut rakentamista liikkeelle. Rakennuttajat vallan tarkoituksellisesti säätelevät tarjontaa pitääkseen hinnat korkealla.

Jarkko on oikeassa siinä, että rakentamiselle on kaavoitettu maata liian hitaasti. Sitä ei kuitenkaan voi pitää varmana, että maiden myyminen yksityisille johtaisi edullisten asuntojen tarjontaan. Asiaan vaikuttaa myös se millä hinnalla ja millä ehdoilla myynti tapahtuu. Edullisimmat asunnot ovat edelleen kaupungin mailla.

Nykyisen systeemin tuottamista ongelmista ei kannata syyttää meitä asukkaita, jotka tämän keinottelun kustannukset joudumme maksamaan ja adressia keräämään voidaksemme edes jotenkin vaikuttaa päätöksiin. Varsinaiset päätökset tehdään aivan muualla. Sielläkö lienevät myös ne "hölmöt", joille Jarkko oli tekstinsä osoittanut.