Tupakan ikärajaa alemmaksi.

Lohja

/ #8

13.02.2007 14:15

Oikeastaan ikää voitaisiin laskea 16 vuoteen, sillä 16 vuotias saa hallussapitää tupakkatuotteita ja tupakoida jos haluaa.
Miten olen asian ymmärtänyt ja tutkinnossani oppinut,(opiskelen merkonomiksi) tupakan myynti ja luovuttaminen alle 18 vuotiaalle on sakko ja myyntiluvan menettämisen uhalla rangaistava teko.
Mutta esim. välittäminen ei 16 vuotta tai enemmän ikää taäyttäneille ole laitonta jos välityksestä ei laskuta välitys yrittäjänäkään yli kauppahintaa joka halvimmillaan on 2€.
Siis 16 vuotias saa tupakoida ja myös ostaa tupakkaa, muttei esim: K-Supermarketeista yms koska nämä kaupat ovat ammatti ei välitys yrittäjä toimintaa harrastavia liikkeitä.
Yritän selittää melko yksinkertaisesti, sillä tämä laki on tietääkseni vielä voimassa ja on erittäin ristiriitainen säädös, jota on yritetty kumoa jo monta vuotta. Hyvä esimerkki miten 16 vuotta täyttänyt saa tupakkaa laillisesti on jos vanhemmat tai joku muu täysi ikäinen perheenjäsen ostaa tuotteen lapsen puolesta ja ei vaadi palkkaa, sekä välityksellisesti joka vaatii 16 vuotiaan kohdalla huoltajan/vanhempien suostumuksen jos lapsella ei ole omaa vakituista asuntoa ja yrittäjä ei laskuta ammattitasoisesti, sillä suomalaiset tupakan välitys yritykset ovat suomessa laillisia vain intenet palveluina. Ulkomailla, joissa maan lain mukaisesti (esim.Saksassa)tupakkaa saa myydä 16 vuotiaalle kansalaisuudesta, kielestä, kulttuurista tai uskonnosta riippumatta. Risteily aluksissa ei myydä tupakkaa van sitä välitetään ja siksi 16 vuotta täyttänyt voi laiva risteilyn aikana ostaa tupakkatuotteita, ellei vanhemmat tai huoltajat sitä kiellä. Itse en allekirjoita tätä adressia sillä minusta ikä-raja on sopiva ja koko tuote saisi laissa kieltää vaikka itsekkin tupakoinkin, elämäni suurin virhe oli aloittaa. Kun tarpeeksi polttaa on lopettaminen erittäin vaikeaa muttei mahdotonta. Kaikki ala sekä täysi ikäiset jotka polttavat, suosittelen lopettamaan kun vielä voitte. vaikka tupakka ei löydy laittomien päihteiden listalta, sen voi löytää maailman vaarallisimpien ja tappavimpien huumeiden listalta ensimmäisenä.