Kannabis lailliseksi

Turku

/ #86

15.02.2007 07:58

Kerrataan vielä: Kannabis on todennäköisesti vähiten terveydelle haitallinen kemiallinen päänsekoittaja. Myös kannabispäihtymyksen luonne on vähemmän riskialtis kuin alkoholipäihtymyksen. Tietyt varsin yleiset kannabiksen käyttötavat ovat tunnetusti epäterveellisiä, savun hengittäminen kasvattaa voimakkaasti keuhkoputkentulehduksen ja muiden hengityselinsairauksien riskiä. Erityisen haitallista on ns. lätkän polttaminen; Suomessa ja muualla Euroopassa laittomilla markkinoilla myytävä huonolaatuinen "hasis", johon on sotkettu tinneriä ja ties mitä ei tosiaankaan tee hyvää keuhkoille. Jos polttaa aikoo, tämänhetkisen tiedon mukaan suositeltavinta - ellei hyvälaatuista hasista ole saatavilla - on polttaa korkealaatuista kuivattua hampun emikasvin kukintoa. Tätä liikkuu Suomen laittomilla markkinoilla _erittäin vähän_. Itse kasvattamalla saa helposti parempilaatuista kukkaa kuin mitä katukaupassa on tarjolla, ja erityisesti enemmän ja halvemmalla. Terveydestään huolta pitävä kannabiksen ystävä kasvattaa kasvinsa itse. Jostain kummallisesta syystä tämä uhriton rikos (hampun kasvattaminen omaan yksityiskäyttöön) on kuitenkin ankarammin rangaistava teko kuin lätkän ostaminen laittomilta markkinoilta.

Kasvatuksen laittomuus myös rohkaisee erilaisiin piilokasvatuksiin, joissa ei välttämättä ole huomioitu paloturvallisuutta asianmukaisella tavalla.

Kannabiksella on jo Suomessa käyttökulttuuri, eikä laillistaminen välttämättä toisi ainakaan merkittävästi uusia käyttäjiä (tarjolla olevan tiedon valossa kannabiksen käytön yleisyys ei missään päin maailmaa riipu sen laillisuusasteesta). Kannabiskaan _ei sovi kaikille_, samalla tavoin kuin alkoholi ei sovi kaikille, tai vaikkapa kahvi sen puoleen. Suomessa kannabiksen käyttö on kasvussa, vaikka poliisin resursseja keskitetään nimenomaan kotikasvattajien jahtaamiseen (sen sijaan, että jahdattaisiin huumekauppiaita). Todennäköisesti kannabiksen käyttö kasvaa Suomessa riippumatta siitä, tehdäänkö lainsäädännölle mitään. Lähes kaikki kannabiksen käyttöön liittyvät lieveilmiöt ovat seurausta sen laillisuusstatuksesta, jolloin niin kauan kuin käyttö kasvaa ja pysyy laittomana, myös haitalliset lieveilmiöt yleistyvät.

Rangaistukset käytöstä tai yksityiskäytölle tyypillisen määrän hallussapidosta eivät kuulu vastuulliseen päihdepolitiikkaan. Kannabiksen kohdalla laittomia markkinoita saataisiin pidettyä parhaiten kurissa sallimalla hampun kasvatus yksityiskäyttöön ja pienten määrien hallussapito, ja lieventämällä suurempienkin määrien kasvatuksesta koituvia seuraamuksia, erityisesti jos ei ole näyttöä myyntitarkoituksesta.