Me olemme kansanedustajien palkankorotusta vastaan!

Kimmo Koljonen
Lahti

/ #5

23.05.2010 14:49

Yksi idea olisi sitoa kansanedustajien palkat indeksiin, kuten eläkkeet.
Toinen, että pienennetään kansanedustajien palkka puoleen ja rajoitetaan voimakkaasti eri etuuksien maksamista. Esimerkkinä sopisi Kiljusen matkat, miksi ko. tapauksessa kaikki tilaisuuteen osallistujat lensivät kalleimmassa luokassa, kun turistiluokka olisi käynyt yhtä hyvin?

Kansanedustajien työtaakka on vähentynyt EU:n myötä. Suurinosa päätöksistä tehdään Brysselissä ja täällä on vain toimeenpsnovalta. Lait valmistellaan virkamiestyönä, joten mitä edustajat enää tekevät?
Entä kuinka paljon aikaa jää toimen suorittamiseen, kun monet ovat muissakin töissä, esim. kuntien hallituksissa, kuten Heinäluoma? Mielestäni palkka on liian suuri tehtyyn työmäärään sekä vastuuseen verrattuna ja vastuuseenhan edustajia ei millään saa.

Edustajina on tällä hetkellä myös ihmisiä, jotka ovat olleet eduskunnassa jo ennen minun syntymääni. Mitä heillä on enää tarjota? Maailma on muuttunut ja siten heidän tietotaitonsa on vanhentunutta.
Esimerkiksi PC:t ja Internet rupesivat yleistymään 80-luvun jälkeen ja osa kansanedustajista sekä Helsingin Sanomien toimitus ei ymmärrä Internetin toimintaa ja miten se on rakentunut. Monet lakiehdotukset ovat olleet sitä luokkaa, että niiden valmistelijat (yleensä virkamiehet) luulevat koko Internetiä pelkäksi sähköpostiksi.
Yksityisellä puolella usenmiten maksetaan osaamisen perusteella, miksi ei edustajille?

Kolmen suurimman puolueen edustajat arvostelevat puheenvuoroissaan välillä voimakkaastikin hallituksen toimia, mutta kun tulee aika äänestää, Kaikki äänestävät ryhmäkurin mukaan, kuten SDP:n, Kok:n ja Kesk:n johtajat ovat keskenään sopineet, todellista oppositiota ei Suomessa ole.

SDP ja Vasemmistoliitto eivät ole enää pitkään aikaan olleet työläisten puolella ja SDP on sisäisesti liian jäykkä ja "ruostunut" jonnekin 70-luvulle.
Kaikkien isojen puolueiden johtajisto tulisi vaihtaa totaalisesti. Muuten ne eivät pysty säilyttämään toimintakykyään.

RKP äänestää hallituksen mukaan, kunhan Pakkoruotsia lisätään, eli omia mielipiteitä ei todellisuudessa ole.
Vihreiden ympäristöarvot ovat jossain ihan muualla, kuin luonnossa ja eivät muutenkaan tunnu hallitsevan toimialaansa, kuten työttömyysministeri, joka pienellä duunarien kuuntelulla olisi saanut paljon hyviä ideoita.