Euroopan maiden ihmisoikeuksia loukkaava romanitilanne

Helge Valama
Vieras

/ #6

30.05.2010 20:21

On törkeää, miten Suomi suhatuu Romanian romanikerjäläisiin ja viellä pääministerin "vyön alle lyönti" Vanha standardi. "Älkää antoko rahaa, niin he lähtevät" Tätä me romanit kuultiin ennen "jos autan sinua/teitä, tulee lisää mustalaisia pyytämään apua". Että kehtasi käyttää, tätä roskaselitystä. Ei se kerjääminen loppuisi, vaikka laki kieltäisi sen. Se muuttaisi vaan muotoa ja rikolliusuus, lisäntyisi. Tavalliset kerjäläiset, jotka tunnen hyvin ja olen ollut heidän kodissaan romaniassa, ovat yhtä vihaisia, kaikille väärintekijöille. On ollut rikastuttavaa, eläkepäivinä, tutustua, näihin ihmisiin, niin tällä kun heidän kotimaasa. Ketään ei kerjäisi, ellei olisi pakkko. Romanien elinolosuhteet, ovat samanlaisia, kun esimerkiksi Intian köyhät, van se että, heillä ei ole mitään työtä ja syrjintä, hengenmenot, etnisen taustansa vuoksi, talojen polttamiset pahoinpitelyt ja mitä tapahtuu kun laittomat armeijat, vierailee. Mitä tapahtuu talon naiselle ja miehelle sekä viellä lapsille. Ette uskoisi jos kertoisin. Nykyään tapetaan /pahoinpidellään myös naiset ja lapset. Romaniassa, kulkukopirat ruokitaan mutta, ei katulapset. Olin Pelastusarmeijassa, taas kerran, Bukarestissa. Kävin tulkin kautta läpi, yhden suuren korttelin ja kysyin että, voisitteko antaa ruokaa myös katulapsille, kun pidätte niin hyvää huolta koirista. Jokainen vastasi että, ei voi, nehän ovat romaneita.

Olen ollut mukana, kun äiti/isä on lähtenyt työhön Suomeen ja se on surullista katsottavaa. Lapset itkevät hysteerisesti ja muut itkevät ja rukoilevat ettei, mitään pahaa tapahtuisi.

Olen myös ollut mukana, kun ne ovat tulleet kotiin. Kerran tultiin klo 3.00 mutta, mitkä juhlat alkoiva. Kaikki heräsi ylös ja iloitsi että, lähimmäinen oli päässyt takaisin kotiin, lapsien/vanhempien luokse

Ketään ei kerjäisi, jos saisivat mitä työtä tahansa, Suomesta tai Romaniasta. Nadja sanoi matkalla kotiin, "luuleko suomalaiset että, meillä ei oile pakko kerjätä" Eikö ne tajua että, istuminen koko talven jalat koukussa ja kylmässä, puhumattakaan siitä häpeän tunteesta, jota joudumme kestää" Naiset haaveilivat, mitä tekisi, jos olisi työtä, vaikka mitä tahansa ym

Romanien tilanne on suurin häpeä EU:ssa ja nyt Suomi alkaa, systemaatisesti painaa heitä myös.

Ei ne ongelmat tällä tapaa, paranne

Entinen kerjäläinen ja nykyinen työeläkeläinen vapaehtoityöntekijä Koituttamistiimi r. y. pj

Pelastuarmeijan sotilas