Euroopan maiden ihmisoikeuksia loukkaava romanitilanne

Allekirjoittaneet Suomen kansalaiset vetoavat Tasavallan Presidenttiin, Suomen hallitukseen, eduskuntaan sekä Suomen edustajiin Euroopan Unionin parlamentissa, että niin Suomen tasavallan Presidentti, hallitus, eduskunta sekä kansamme valitsemat Europarlamentaarikot ottaisivat kukin omalla tehtävä/vastuuu alueellaan sekä Euroopan Unionissa esille Euroopan romaneihin kohdistuvat ihmisoikeusloukkaukset, sekä voimakkaasti nousevan äärioikeistolaisen, rasistisen romaneihin kohdistuvan syrjinnän ja väkivallan.

Esimerkiksi Romania ei ole täyttänyt yleisiä eurooppalaisia normeja eikä täyttänyt YK:n Ihmisoikeusjulistusta romaneiden kohdalla, vaan rikkoo niitä törkeästi.

Myös Unkarissa, Tsekissä, ja monessa muussa Euroopan maassa rikotaan törkeästi romanien ihmisoikeuksia.

Huonoiten kohdellaan Euroopassa UNDP:n mukaan Bosnian romaneja, jotka ovat lähes täysin koulutus- ja terveyspalvelujen ulkopuolella.

Slovakiassa puolestaan puoli miljoonaa romania asuu usein kurjissa kylissä, joissa ei ole sähköä, vettä eikä kunnon teitä. Monilta evätään pääsy töihin tai kouluun. EU:n mukaan poliisit kohtelevat usein romaneja kaltoin, ja monet joutuvat rastisen väkivallan uhreiksi. Tuhannet romanit ovat muuttaneet viime vuosina Länsi-Eurooppaan paremman kohtelun ja toimeentulon toivossa. Sielläkin he kuitenkin kohtaavat usein rasismia ja väärinkäytöksiä.
Slovakialaisia poliiseja syytetään myös romanilasten kiduttamisesta
Useita poliiseja epäillään kuuden romanilapsen kiduttamisesta Itä-Slovakiassa, kertoo slovakialainen sanomalehti Sme. Lehden mukaan sillä on hallussaan poliisien kuvaama video, jossa he pakottavat lapset riisumaan, läpsimään ja suutelemaan toisiaan. Kännykkäkameralla kuvatun videon luovutti lehdelle poliisin sukulainen.
Poliisit pidättivät kuusi poikaa epäiltynä iäkkään naisen ryöstöstä Kosicen kaupungissa 21. maaliskuuta. Poliisit myös päästivät poikien kimppuun koiria, jotka purivat joitain lapsista.
Slovakiassa asuu noin 320 000 romania, joista puolet elää slummeissa ilman sähköä ja vettä.

Ranskassa poliisi paljasti viime vuonna ihmiskauppaketjun, joka salakuljetti maahan lapsia ja pakotti näitä kerjuulle, varkaisiin tai prostituutioon.

Itävallassa tilinteko natsimenneisyyden kanssa on käytännössä kokonaan tekemättä. Kun yhdessä ei ole ääneen ruodittu, mikä natsien ajatuksissa ja teoissa oli pahaa, joillekin jää elämään ajatus, ettei se kaikki nyt sentään niin pahaa ollutkaan. Tällaiseen maaperään esimerkiksi Itävaltalaisen Vapauspuolueen ajatukset uppoavat helposti. Tämä taas puolestaan synnyttää pitkällä aikavälillä mahdollisesti uudelleen jopa uuteen "verhottuun" Holocaustiin johtavat ilmiöt.

Allekirjoittaneet pyytävät kohteliaimmin Suomen Tasavallan Presidenttiä, Hallitusta, eduskuntaa ja Europarlamentaarikkoja ottamaan pikaisesti ja vastuullisesti edellä mainitut asiat esille Euroopan Unionissa kaikilla tasoilla, ja puuttumaan Euroopan romanitilanteeseen romanien olojen ja yhteiskunnallisen aseman parantamiseksi ja normalisoimiseksi.

Tämä adressi toimitetaan Suomen Tasavallan Presidentille, Hallitukselle, eduskunnalle, sekä kaikille Suomen kansan valitsemille Europarlamentaarikoille.

Kyösti Roth, Pelimannetyhtye    Ota yhteyttä adressin tekijään