KPAMK:n Ylivieskan yksikköä EI SAA lopettaa

#59: - Kyllä voi

Olen samaa mieltä.

Ammattikorkeakoulu-uudistuksessa:

• Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
  • Puretaan ylläpitäjäjärjestelmä ja luovutaan ammattikorkeakoulujen toimilupakäytännöstä. Jatkossa ammattikorkeakoulut luetellaan laissa.
  • Rahoitus uudistetaan tukemaan nykyistä paremmin koulutuksen tavoitteita, kuten opetuksen ja tutkimuksen laadun parantamista.
  • Nykyistä toimipisteverkkoa kootaan riittävän laajoiksi, laadukkaiksi ja innovatiivisiksi osaamisympäristöiksi

Tämä tarkoittanee, että se toimilupa, jonka KPAMK on joskus saanut, voidaan tässä ministeriön taholta arvioida uudelleen ja sitten katsoa mitkä amk:t sinne lakiin merkitään. Uskoisin, että nyt jos koskaan kannattaa päättäjien yksissätuumin hioa todella hyvä strategia siitä, mitä on uhrattava, jotta toiminta voi jatkua mahdollisimman hyvin koko aluetta palvelevana.Tämän lisäksi osakeyhtiö varmaankin päättää suurelta osin toiminnastaan, mutta kyllä sen kanssa joka antaa rahat kannattaa olla hyvissä väleissä.

Amkin kotisivuilta voi päätellä, että TKI-toiminnasta on aika suuri osa Ylivieskassa. Tuolla näkyi olevan ainakin kaikenlaisia testauspalveluja ym insinäärikoulutusta tukevaa. En osaa sanoa voiko koulutusta tukevaa TKI-toimintaakaan jatkaa jos koulutus lopetetaan/siirretään muualle, mutta toivottavasti ainakin jossain määrin se on mahdollista.