Mopon viritys lailliseksi suomessa

Vieras

/ #224

05.04.2016 09:42

Sinänsä siinä ei ole mitään ihmeellistä, että te kullannuput teette tuossa iässä tämänkaltaisia adresseja. Vaan tämänkaltaisiin adresseihin ei tule tietenkään suostua ja niitä toteuttaa.

Mopon kulkemisnopeutta ei tule ajatella vain joidenkin yksittäisten teiden tms. perusteella. Sitä tulisi katsoa laajemmassa perspektiivissä ja tulisi olla tässä laajassa mitassa mahdollisimman turvallista.

Samoilla teillä vaikkapa esimerkiksi maaseudulla mutkien, mäkien ja notkelmien lomassa kulkevat niin ekaluokkalaiset (ovat lyhkäsiä, eivät näe kauas päänsä korkeudelta), iäkkäämmät ihmiset (eivät aina tiedä missä pitäisi kulkea ja millä tavalla kun eivät edes nuorukaisetkaan) ja kesäisin myös maatalouskoneita kuljettavat ihmiset.

Mitä siitä seuraa, jos joku kaheli mopoilija tulee kulkupelillään 60km/h? Ensimmäisenä kuolee ekaluokkalainen, kun ei nähnyt mopon tuloa. Seuraavaksi viedään iäkkäämpi ihminen vaikkapa lonkkaleikkaukseen tms. saman kahelin takia.

Lopulta tämä kaheli mopoilija itse loukkaantuu tai kuolee ajettuaan mutkan takaa vastaantulleen puimurin kanssa nokkakolarin. Miksi näin pääsi käymään. Tutkijalautakunta toteaa syyksi liiallisen nopeuden ja että mopokuski oli vähä kaheli. Enimmäisnopeus ei pitäisi olla sama kuin vakio kulkunopeus. Hitaamminkin voi ajaa ja olosuhteita voi huomioida. Sama tutkijalautakunta toteaa, että kallistettavila kulkupeleillä ei pitäisi ajaa kovempaa kuin mitä nyt saa ajaa tällä hetkellä. Äkkitilanne johtaa helposti liikenneonnettomuuteen, koska kulkupeli menee suoraan liian kovassa vauhdissa .Ei oltu osattu varautua yhtäkkiä eteen ilmestyneeseen puimuriin ja mopon kallistamista oikealla tavalla ei ennätetty ainakaan toteuttaa.

Jos kaheli vain loukkaantui, hän syyttää sairaalassa puimurikuskia, että kun tuolla tavalla tulee yllättäen. Lisäksi kaheli saattaa syyttää tämän adressin tekijää. Ja voihan kaheli törmätä toiseen vastaantulevaan tai tielle ilmestyneeseen kaheliin mopoilijaan 60km lasissa. Entäs 60km/h tankomopojuopot? Tämä ei varmaan ollut kuitenkaan tarkoituksena adressintekijälläkään. Ei siis kannata toteuttaa. Mutta sittenhän saa sen autokortin jossain vaiheessa.

>:)       ;)      ;)