Vesistöjen puolesta - Stop Talvivaara

Vieras

/ #8

17.04.2016 09:49

Haluan yhä edelleen nostaa esiin kaivoksen perusongelman eli bioliotuksen puutteellisen T&K-panoksen.

Toiminta aloitettiin ilman pilot-skaalausta, joka kuuluu kaikkien bioteknisten prosessien käynnistykseen. Mitään tietoja malmikasojen kasvuolosuhde- tai mikrobiaktiviteettiseurannoista ei ole annettu julkisuuteen. Vaikuttaa todennäköiseltä, ettei kaivoksella edes ole asianmukaista biotekniikan tutkimusyksikköä mikrobiologeineen - ainakaan aihetta koskeviin kysymyksiini ei ole vuosien mittaan kertaakaan vastattu.

On todella surullista (ja myös oman ammattialani arvoa alentavaa), että puutteiden nyt ilmaannuttua siirrytään takaisin pienempään raekokoon, siirrellään putkia yms. ilman, että tehtäisiin asiaankuuluvia pilot-mitan mikrobiologisia testejä. Kaivoksella ei kerta kaikkiaan tunnu olevan ketään, joka osaisi edes auttavasti kertoa, mitä mikrobeille tällä hetkellä tapahtuu: mitkä ovat niiden kasvuolosuhteet, aktiviteetit ja mahdolliset inhibitiot.

Vertaan edelleen tilannetta olutpanimoon, josta puuttuisivat panimomestari ja käyttölaboratorio. Jätevesipuhdistamojen mikrobitarkkailu on myös erinomaisella tasolla verrattuna Talvivaaran pimeiden massaröykkiöiden valvontaan.

Siispä: olisiko ollut (ja onko edelleen) ylivoimainen taloudellinen uhraus perustaa kaivokselle asianmukainen bioliuotuksen tutkimusyksikkö? Onko sellaisen puuttumisen syynä raha vai pelko, että asiantuntijat toteaisivat bioliuotuksen liian heikoksi prosessiksi tuottamaan kaivokselle voittoa? Jos niin, entä muutaman vuoden kuluttua, jos tämä pelko todella toteutuu?