Kiitos Maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsenille

Adressin tekijä

/ #4 Kiintiöt

20.10.2011 22:04

Kyllä sitä lähiruokaa kauppoihin edelleen tulee... Maa- ja metsätalousvaliokunta nimenomaan haluaa kestävää kehitystä tuolla lausunnollaan, eikä ryöstökalastusta mitä lohen osalta harrastetaan... Eikö ole kumma, että monesta suunnasta kansainväliset tutkijat varoittavat lohen heikosta tilasta ja kiintiöiden pudottamisesta 79%, että kannat kestäisivät kalastuksen eivätkä ehtyisi geneettisesti. Niin silti näyttäis siltä, että pitäisi jokainen lohi kalastaa.

En ymmärrä siltikään miksi pitäisi kannanotosta nurista koska eihän suomi saa koskaan ylimitoitettuja kiintiöitään kalastettua joten kiintiöt on todellakin ylimitoitettu moninkertaisesti.

prosenttiluku lajin perässä kertoo kuinka suuri osa kiintiöstä on täytetty...

Lohen ammattikalastuskausi alkaa olemaan jo ehtoo puolella, ja suomenlahden kiintiöstä täytetty 30% kun itämeren ja pohjanlahden kiintiöstä 46%.

Jos kaloja ei pääse kudulle niin luonnonkierto ei jatku eikä ammattikalastajilla ole enää lohta kalastettavaksi. Silloin lohen kalastus loppuu totaalisesti eikä lähiruokaa lohen muodossa löydy tiskeille enään mistään.

Hylkeitä on ollut aikoinaan moninkertainen määrä nykyiseen nähden ja merimetsojenkin ravintoa on tutkittu joka ei koostu kovinkaan lohipitoisesta annoksesta. Nykyään lohta vaivaa ylitehokkaat kalastusalukset. Jos kiintiöt laitetaan kohdilleen, niin jonkin ajan päästä niitä kiintiöitä voi nostaa vaarantamatta kalakantaa.

Suomessa on surullisesti tapettu ja vaarannettu jo melko litannia kalalajeja.