Loikalan kartano pitää sulkea!!!

Tuleva sosionomi??
Vieras

/ #23

28.07.2010 19:09

Suomesta löytyy hyviäkin sijoituspaikkoja. Itse olin 7 vuotta tällaisessa hyvässä paikassa ja rangaistukset olivat lievästi sanottuna toista luokkaa kuin olen lukenut ja kuullut tämän Loikalan rangaistuksista.

Pahin rangaistus oli YHDEN kotiloman peruminen ja sen saamiseen vaadittiin todellakin vakava rikkomus. Muita rangaistuksia oli mm. tv:n katselun rajoittaminen ja huonearesti OMASSA huoneessa niin että vessaan saa kuitenkin mennä itse ilman valvontaa ja huoneessaan saa esim. lukea tai yms. jos haluaa. Ei siis mitään tyhjä-huone-nurkkaan-tuijotus  -meininkiä.

Omaisten kanssa yhteydenpitoa ei mielestäni ole oikeus rajoittaa ellei ole KUNNOLLISTA syytä siihen. Jos syynä on vain se, että nuori on hieman allapäin puhelun jälkeen ei riitä syyksi. LÄHES JOKAINEN pois kotoa sijoitettu nuori potee koti-ikävää ja se on täysin normaalia. Ja tottakai puhelu kotiin nostaa tunteet pintaan. Puheluiden kuunteluntelu ja postin lukeminen ilman pätevää syytä osoittavat erittäin suurta tyhmyyttä. Miten nuori voi tuntea olonsa turvalliseksi jos ei saa puhua henkilökohtaisia puheluita omaisilleen rauhassa?? Ja lakikin sanoo jotain sen suuntaista että toisen postia ei saa lukea.

Mielestäni Loikalaa ei välttämättä tarvitse sulkea: täys remontti henkilökuntaan ja käytäntöihin saattaisi riittää. Suomessahan on pulaa paikoista sijoittaa "ongelmanuoria" mutta se ei tarkoita, Loikalan nykyinen toiminta olisi hyväksyttävää (siis mikäli kuulemani pitää paikkansa ja miksi ei pitäisi). Nuoret jotka joutuvat sijoitukseen tarvitsevat tukea, kuuntelijaa, ymmärrystä, arvostusta, järkevät rajat, PALJON kiitosta hyvästä käytöksestä ja kohtuullisen rangaistuksen huonosta käytöksestä. Miten nuori voi oppia normaalia käytöstä jos ainoat ympärillä olevat roolimallit käyttäytyvät kuin tyrannit??

Jokainen nuori on mielestäni oikeutettu edes suht normaaliin nuoruuteen ja siihen ei kuulu järjettömät rangaistukset lähes tyhjästä. Ja kaikille TEILLE jotka olette itse joskus olleet sijoitettuna: jos mahdollista lukekaa itsenne sosiaalialalle, sillä vertaistuki on kaikkein arvokkainta mitä on. JOKAISEEN Suomen nuorison sijoituspaikkaan tarvittisiin joku joka on käynyt samankaltaisen elämän vaiheen läpi.