Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Vieras

/ #45 niin...

01.08.2010 18:53

Yleensä en näihin kommentoi. Mutta taas kerran nousee esille jopa näitä kommentteja lukiessa ihmisen ärsyttävin piirre: se ettei kuunnella. Ja ei, et kuuntele oikeasti,jos jo mietit omaa vastalausetta.

Kertaakaan en ole nähnyt Millanin käyttävän sähköpantaa taikka piikkipantaa. Alistamisesta; Cesar harvemmin edes koskee koiraan vaan saa sen alistumaan omalla olemuksellaan "energiallaan". Lisäksi hän painottaa sekä ohjelmassaan,että kirjoissaan ettei ole kouluttaja vaan koirapsykologi.

Hän on viettänyt lapsuutensa Meksikossa maatilalla, jossa koirat saivat olla koiria,eläimiä. Koiria ja iso-isäänsä tarkkailemalla hän oppi "lukemaan" koiria. Lisäksi Cesar on itse lisäksi hankkinut tietoa eri lähteistä koirien käyttäytymisestä ja siten vahvistanut luontaista kykyään ymmärtää koiria. Hän siis opiskelee koko ajan lisää ja kehoittaa kirjoissaankin hankkimaan tietoa useammalta eri lähteeltä sekä palkkaamaan ammattilaisen jos koira sitä vaatii,eikä luulemaan itsestään liikoja.

Tottakai ohjelman koirat ovat aluksi hämmentyneitä kun ne ovat vuosien ajan saaneet tehdä päänsä mukaan ja sitten joku tulee ja asettaa niille rajoja. Cesarin tarkoittama kuri ei ole sama asia kuin rangaistus, vaan tarkoittaa että koira tarvitsee elämäänsä rajoja ja sääntöjä.Lisäksi täällä puhutusta dominoinnista; Millan itsekin käyttää tätä sanontaa paremman puutteessa. Se ei eläimillä ole sama asia kuin ihmisillä,sillä ei ole yhtä negatiivinen merkitys. Hän myös muistuttaa ettei se johtajuus tarkoita jonkun olevan laumassa tärkeämpi vaan kaikilla,jopa "alistuvimmilla" on laumassa tärkeät tehtävänsä. Lisäksi luonnossa laumanjohtajuus saattaa vaihdella kun esim. susi haastaa toisen. Ja KYLLÄ myös aikuinen koira kumoaa pennun, jos se villiintyy liikaa ja pitää sen maassa kunnes pentu alistuu, oli kyseessä emo tai joku muu aikuinen koira. Tämä ei satuta koiraa sen voi huomata ihan vain tarkkailemalla. Cesarkin sanoo,ettei eläimeen saa käyttää väkivaltaa, esim. lyödä ym ja huutaminekin vain hämmentää koiraa.

Itse löydän Stillwelisträ ja Milanista samoja piirteitä eli auktoriteettiä tai johtajuutta tai miksi sitä nyt haluaa kutsua. Myös Stillwelliltä muistan tapauksen, jossa koira kävi perheen lapselle vaaralliseksi, kaataessaan tämän jatkuvasti. Lapsi pelkäsi koiraa. Ensimmäisillä kerroilla Stillwell käytti olemustaan, tai mitä Cesar kutsuu "energiaksi", keskeyttääkseen koiran etenemisen lapsen kimppuun.

Molemmat siis käyttävät olemustaan ja elekieltä koiran hallintaan. Molemmat painottavat liikunnan siis nimenomaan lenkkeilyn tärkeyttä. Ja molemmissa ohjelmissa on painotettu,ettei tiettyjä metodeja tule yrittää ilman asianomaista koulutusta!!! Cesarin ohjelmissa on tarkoituksena oppia ymmärtämään Liikunnan, Kurin ja Hellyyden tärkeys ja järjestys. Useaan kertaan on painotettu näitä asioita. Suomessa liikunta on suurelta osin kunnossa, toisin kuin USAssa. Mutta meillä ihmisillä on (tai ainakin pitäisi olla) kyky ymmärtää enemmän. Eli käyttäkää hyvät ihmiset ns. maalaisjärkeä!!! Itse tosin välillä epäilen meidän ihmisten älykkyyttä. Kuri taas välillä tuntuu puuttuvan täysin, esim. tuskaisen ylipainoiset koirat tai labbikset jotka hyökkäilevät hampaat irvessä lapsia kohti lenkillä, omistajien vain naureskellessa.

Tiivistettynä: siis hankkikaa kunnolla tietoa eri lähteistä ja tarkkailemalla. Vaikka olet onnistunut juuri oman koirasi kanssa,ei se tarkoita,että olet asiantuntija jokaisen koiran kohdalla. Jopa asiantuntijat opiskelevat koko ajan lisää. Elämä on oppimista.Niin kliseistä kuin se on. Ja käyttäkää aivojenne lisäksi myös aistejanne, eivät ne meillä tyhjän takia ole.

Joten parempaa tietoa odotellessa, tämä on mitä olen tähän asti oppinut.