Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Alfa

/ #378 Ydinvoiman kustannuksista

13.11.2011 08:54

Fennovoiman ja TVO-4 hankkeiden julkistamisen aikoihin viitisen vuotta sitten firmat esittelivät projektejaan 3-4 miljardin euron budjetilla. Harva uskoi jo tuolloin, Olkiluoto-3:n vaikeudet olivat jo alussa. Tuoreemmat kotimaiset uutiset pehmittävät näiden yhtiöiden osakkaita karuun todellisuuteen: 6 miljardin hintalappu on jo mainittu. Mutta ei tässä vielä kaikki. USA:ssa kaatui 2010 muutama reaktorihanke, Calvert Cliffsin kolmosreaktorin yhteydessä vuodettiin myös hintatieto ulos: 9.6 miljardia dollaria. Yli 7 miljardia euroa. Mitä lie vaikuttaa tämän päälle turvamääräysten tiukennukset Fukushiman jälkeen?

USA:ssa ydinvoiman talouspohja on koko ajan keskustelussa mukana. Floridassa voimayhtiö lypsävää mahdollisen uuden ydinvoimalan suunnittelukustannuksia sähkön kuluttajilta, todennäköisyys voimalan rakentamiseen on olemattoman pieni.

Tuore analyysi kertoo, että maakaasun hinnan pitäisi nousta 50-kertaiseksi nykyisestään ennenkuin ydinvoiman rakentaminen kannattaa.