LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

peiliinkatsoja

/ #332 VAPON SYYTTÄMINEN

13.11.2011 13:13

Tuntuu ihan pahalta kun VAPOA syyllistetään vesistöjen pilaamisesta ! Taitaa adressin allekirjoittajista jokainen aiheuttaa enempi huuhtoutumia omilla toimillaan metsä palstoillaan jotka metsän uudistuksen nimissä mullistetaan ja ojitaan muutaman kymmenen metrin välein. Metsien ojitus "kivet ja kannot kääntämällä " sellaisilla paikoilla missä ei ole mitään tarvetta aihuttaa todella suurta vahinkoa pohjavesiin ja niiden määriin. Puhumattakaan huuhtoutumista ja kiintoaineiden lähtemisestä runsaiden sateiden ja kevätvesien yhteydessä puhtaaseen vesistöömme.
Vapon hakema turpeen nostolupa ei pilaa luontoamme vaan päinvastoin keskittää noston yhteen paikkaan jolloin myös kuivatusvedet saadaan laskeutusaltaiden myötä puhdistettua. Lintuneva ei todella ole muita paikkakunnan nevoja arvokkaampi linnuston tai kasvuston vuoksi. Mielestäni hanhi,kurki.sorsa,huuhkajat,suohaukat,haukat,lepakot,hirvet,kauriit ym.ovat ottaneet vapon jo iltapuolella olevan lammasnevan kosteikot merkittäväksi kodikseen laajemmin kuin lintunevan.