Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Vieras

/ #388 Re: Höpö

14.11.2011 09:26

#386: Alfa - Höpö

Fuusioreaktori tuskin tulee käyttöön 40 vuodenkaan kuluttua. Siinä on huimia haasteita, vaikka ITER demo toimisikin joskus.

Ei ole olemassa yhtä 4. sukupolven reaktoria, vaan koko joukko erilaisia reaktoriarkkitehtuureja, jotka kuuluvat  4. sukupolveen. Ilmeisesti poimit 4. sukupolven reaktoritermin tarkoittamaan nopeaa natriumjäähdytteistä reaktoria? Todennäköisesti natriumjäähdytteisiä reaktoreita rakennetaan tulevaisuudessa polttamaan kevytvesireaktoreiden käytetty polttoaine pois. Olet oikeassa siinä, että ne ova kaupallisesti heikosti menestyneet ja ovat jatkossakin kalliita.

Toriumreaktori, jonka kiinnnostavimmat mallit ovat ns. sulasuolareaktoreita, tarvitsee tosiaankin jotain fissiiliä ainetta käynnistyksen, plutoniumkin kelpaa. Sen käyttämisen hieno puoli on että plutonium samalla poistuu varastoista.  Toriumreaktorin "ongelma" onkin tuo käynnistyspolttoaine, jota tarvitaan kun reaktori ensimmäisen kerran käynnistetään. Loppu polttoaine koko reaktorin toiminnan ajan on toriumia, joka on melko harmiton aine. Periaatteessa käynnistyspolttoaineen voisi joku taho varastaa kuljetuksen aikana, ja tämän ollessa ainoa pulma siihen tartutaan hanakasti ydinvoimavastaisessa propagandassa. Ydinmateriaalin kuljetukseen liittyvät turvallisuustekijät ovat hyvin tärkeitä ja niistä on huolehdittava jatkossa kuten tähänkin asti. Aine voidaan lisäksi tahallaan saattaa hyvin säteileväksi, minkä seurauksena varkaan on sitä vaikeampi käsitellä. Ns. ydinjätettä syntyy hyvin vähän kyseisessä laitoksessa.

Isompi pulma toriumreaktoreille on se, ettei niiden kehittäminen  tunnu kiinnostavan ketään, koska rahat ovat kiinni kevytvesireaktorimalleissa. Aikanaan muuten lupaava toriumreaktori hylättiin USAssa, koska sillä ei voi valmistaa ydinaseeseen kelpaavia fissiilejä aineita. Sillä syntyvät aineet sisältävät sen verran ydinaseen toimintaa haittaavia isotooppeja, että kevytvesireaktorit veivät voiton. Toriumkäyttöisiä reaktoreita ei siis ole saatavilla missään.

Onneksi Kiina on aloittanut tällä torium-saralla aktiivisesti ja samoin Ranskassa on työtä meneillään aiheesta. Eli ei muuta kuin eteenpäin, lähtöruutu on kaukana takana.