Oamkin tanssinopettajakoulutus säilytettävä

Anonyymi

/ #185 Oulun koulun nykyisen tanssinopettajaopiskelijan suusta

15.08.2016 21:12

Oulun tanssinopettajakoulutus oli pitkään yksi selkeimmistä kiintotähdistä koulutushaavetaivaallani. Lukion jälkeen suoritin toisen asteen tanssialanperustutkinnon opinnot sekä tanssin korkeakouluopintoihin valmistavan tanssitaiteenlinjan opinnot. Heti ensimmäisten tanssiopintojeni alettua päädyin vahingossa opettamaan useita lasten- ja nuorten tanssiryhmiä: minua pätevämpiä tanssinopettajia ei ollut saatavilla. Noina vuosina koin tanssinopettamisen hyvinkin haasteelliseksi, sillä minulla ei ollut tanssinopettamiseen tarvittavaa tietotaitoa, vaan yritin kerätä sitä pelonsekaisesti rämpien erityksen ja erehdyksen kautta, opetustehtävästä toiseen. Vaikka suoriuduin ajoittain hyvin opetustyössä, koin tanssin opettamisen todella raskaaksi.

Sanotaan että tieto lisää tuskaa, mutta tieto myös vapauttaa energiaa. Nyt tanssinopettajaopintojeni loppuvaiheessa voin todeta, että tanssin opettaminen on minulle nykyään ilo ja kunniatehtävä aikaisemman suorittamisen sijaan. Oulun ammattikorkeakoulun tanssinopettajakoulutus on antanut minulle sellaista ammattitaitoa, joka on keventänyt ratkaisevasti tanssinopettajan tehtävissä toimimista. Koulutus on laajentanut käsitystäni tanssista, taiteesta, oppimisesta, ihmisestä ja ennen kaikkea elämästä.  Isojen kuvien laajennuttua pystyn aidosti olemaan läsnä opetustilanteessa ja keskittymään kaikkeen siihen hyvään, jonka äärelle voin tanssinopettajana oppijat johdattaa: myötätuntoon, kunnioitukseen niin itseä kuin toisia kohtaan, yhdessä toimimiseen, toisten kuunteluun, ongelmanratkaisutaitoon ja oman toimintakykyisyyden näkemiseen, luovuuteen sekä elämän tarkoituksen ihmettelyyn. Lyhyesti sanottuna tanssinopettajana koen edistäväni kaikilla elämän osa-alueilla tarvittavien taitojen oppimista.

Tanssinopettajakoulutus on koko opintojeni ajan pyrkinyt vastaamaan tulevaisuuden työelämän haasteisiin: opinnoissa painotetaan yrittäjyyttä ja yrittäjämäisyyttä, mikä on omiaan edistämään itsenäisesti ja aktiivisesti vaikuttavien ammattilaisten kasvamista Suomen työelämään. Opiskelijoita kannustetaan etsimään ja kehittämään uusia luovia tapoja käsitellä tanssia. Tanssinopettajakoulutuksessa kehitetyt tuotteet FolkJam ja KiddieJam ovat erinomaisia esimerkkejä siitä, kuinka ammattiosaamista voi tuotteistaa laadusta ja eettisyydestä tinkimättä. Opiskelijat pääsevätkin opintojen aikana näkemään ja kokeilemaan käytännössä miten rohkeita innovaatioita tehdään olemalla mukana mm. tuotekehittelyssä.

Se, että koulutuksessa on neljä persoonallista suuntautumisvaihtoehtoa saman katon alla (kansantanssi, paritanssi, showtanssi ja baletti) on omiaan edistämään suvaitsevaisuutta, kun opiskelijat ovat koko opintojen läsnä hyvin erilaisten tanssitotuuksien kanssa. Me opiskelijat kunnioitamme kaikkia suuntautumisvaihtoehtoja ja ymmärrämme niiden arvokkaan merkityksen. Opiskellessamme kaikkien suuntautumisvaihtoehtojen tanssilajeja, ymmärrämme mitkä piirteet ovat kaikille tanssilajeille yhteisiä ja näemme myös oman päälajimme erityispiirteet ja -luonteen. Kiitos ainutlaatuisen ja monipuolisen koulutuksen, opimme arvostamaan yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia toistemme, niin tanssilajien kuin ihmisten, välillä, ja tätä taitoa me osaamme työelämässä välittää eteenpäin. Tällä taidolla todellakin on kysyntää.

Riina Hosio

Tanssinopettaja (amk) -opiskelija, kansantanssin suuntautumisvaihtoehto