Vaadimme kansanäänestystä ydinvoimasta ja uraanikaivoshankkeista

Vieras

/ #398 Ehdottomasti allekirjoitan

15.11.2011 16:40

Fukushimassa, ja totta kai myös aikanaan Tsernobylyssa mielestäni järisyttävintä näin turvallisuutta ajatellen olivat täysin hallitsemattomat räjähdykset reaktorirakennuksissa. Jokainen joka nähnyt videot esimerkiksi youtubesta voivat ehkä ajatella samoin. Vaikka tilanteeseen ja onnettomuuteen johtaneet syyt ja seuraukset olivatkin pohjimmiltaan erilaisia,yksikään insinööri tai laitossuunnitelija ei kyennyt/kulloisellakin käytettävissä olevalla rakennustekniikalla ottamaan näin massiivia luonnonvoimia huomioon. Jälkeenpäin voidaan vaan todeta että kävi näin, ja johon ei osattu varautua. Mieltäni huolettaa tästä seikasta jodettuna esimerkiksi meille kotoisaan kallioperään tulevaisuudessa loppusijoitettavat ydinjätteet. Meillähän Suomessa tässäkin suhteessa ollaan niin varauduttu kaikkeen ja kykenemme vuosisatojenkin kuluttua olemaan varmoja siitä että suuresti säteilevä ympäristölle vaaraksi oleva korkearadioaktiivinen jäte myös pysyy paikallaan kapseloituna. Vaikka Suomen kallioperä on hyvin vanhaa ja suhteellisen vakaata tällä hetkellä, tapahtuu siinäkin kyllä muutoksia ja liikettä pidemmällä periodilla paljonkin. Suomihan voisi alkaa ottamaan vastaan näin ollen ydinenergiaan sijoittamisen mallimaana vaikkapa naapurimaiden ydinjätteitä, hyvä rahanarvoisa bisnes ehkä joillekin oman edun ajajille :). Mielestäni kansanäänestyksellä on takanaan vahva oikeutus ja perustelut kun kyse on kaikkia suomalaisia tavalla tai toisella koskettavasta kokonaisvaltaisesta energiapoliittisesta linjauksesta pitkälle tulevaisuuteen T. Insinööri-opiskelija amk, alana ympäristöteknologia