Säkra svenskans ställning i småbarnsfostran i Vichtis

Vieras

/ #7 Re:

08.10.2016 17:23

#6: -

Hei. Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että miten sinä turvaisit lasten kielellisen kehityksen varhaiskasvatuksessa ja ylipäätänsä, jos toista kotimaista kieltä kuulee ympärillä pitkin päivää? Tosiasia on se, että kun kunta on niin vahvasti suomenkielinen, kääntyy kieli muutenkin helposti suomeen ja tämä lisääntyy ihan varamasti jos kaksi erikielistä ryhmää laitetaan samankaton alle. Millä turvaat, että lasten päivä on täysin ruotsinkielinen ja heidän ympäristönsä? Lapset tarvisevat oman äidinkielen juuri siksi, että he jatkavat kouluun jossa sivistyskieli on ruotsi. Näin suomenkielisessä kunnassa kun ei ole muita palveluita tai tukea saatavilla näille kaksikielisille lapsille. Tiedän kokemuksesta, että jos yksi lapsi puhuu ryhmässä suomea, niin tämä tarttuu myös muihin ja äkkiä ollaan siinä tilanteessa, että lapset puhuvat keskenänsä suomea ruotsin sijaan. Lastentarhan hoitajilla /- opettajilla ei ole reisrsseja käydä kokoajan korjaamassa kieltä tai sanomassa, että kuulepas "sinä" nyt puhut väärää kieltä tai täällä puhutaan vain ruotsia. Toki he tätä tekevät ja kuuluu heidän toimenkuvaansa, mutta jos ympärillä on älytön määrä suomenkielisiä virkkkeitä, niin kyllä se tehtävää hankaloittaa.