Säkra svenskans ställning i småbarnsfostran i Vichtis

Säkra svenskans ställning i småbarnsfostran i Vichtis - behåll Daghemmet Aleksandra nära Nummela skola

Turvataan ruotsinkielisen varhaiskasvatuksen asema ja toimintaedellytykset Nummelassa

Kort sammandrag på svenska: Daghemmet Aleksandra har varit en stark svenskspråkig befästning i centrala finskspråkiga Nummela som samlat svenskspråkiga barn runtom kommunen. Läget är centralt och nära Nummela skola och Nummela bibliotek. Samarbetet mellan Nummela skola och daghemmet Aleksandras förskola är aktivt och förskolisterna går till skolan månatligen under verksamhetsåret. Samarbetet med Nummela bibliotek är också viktigt vad gäller värnande och utvecklande av svensk barnlitteratur och finlandssvensk kultur; svenska sagostunder, ”bokprat” och utflykter till fots har varit möjliga även till de minsta daghemsbarnen på Aleksandra.   Beslutsfattarna i Vichtis kommun föreslår nu att Daghemmet Aleksandra fr.o.m. hösten 2017 flyttar ihop med finskspråkiga Hiidenrannan päiväkoti; verksamhet i skilda barngrupper. Administrativa frågor (mandat för beslutsfattande) samt frågor gällande organisering av verksamheten (vikariat, barngrupper, riktlinjer för uppköp av tjänster/varor) och inverkan på trafik och logistik till Hiidenranta är öppna. Beslutets språkliga konsekvenser har inte beaktats, vilket är mycket oroväckande.   Vichtis Föräldrar RF, aktiva tvåspråkiga föräldrar samt tvåspråkiga intressenter är oroliga över verkställande av ett sådant beslut där ett fungerande svenskt daghem närbeläget med centrala svenskspråkiga institutioner slås ihop med ett avlägset finskspråkigt daghem i Hiidenranta. Andra finskspråkiga daghem i Vichtis, t.ex Avoin päiväkoti, skulle ha bättre förutsättningar för en sammanslagning samt mindre att förlora vad gäller barnens språkliga utveckling samt kulturella mångfald.   Vi undertecknade vill behålla daghemmet Aleksandra som ett skilt daghem, som inte skall sammanslås med finska daghemsenheter samt ser att det fysiska läget för Daghemmet Aleksandra skall vara nära Nummela skola.

Vihdin kunnassa suunnitellaan päiväkotiverkon muutosta, jossa päiväkotipaikkoja supistetaan johtuen lapsimäärän vähenemisestä. Myös tilaratkaisuja mietitään uudelleen. Osa päiväkodeista lakkautetaan, osa siirretään. Vihdin ainoa ruotsinkielinen päiväkoti "Daghemmet Aleksandra", joka sijaitsee Nummelan keskustassa, lähellä Nummelan ruotsinkielistä alakoulua, halutaan siirtää Hiidenrannan päiväkotiin, jossa olisi jatkossa kolme ruotsinkielistä ryhmää ja kolme suomenkielistä ryhmää. Päättäjät ovat suunnitelleet, että entisiin Aleksandran tiloihin muuttaisi avoin päiväkoti, joka kerhotoiminnallaan palvelee ensisijaisesti kotiäitejä ja -isiä ja heidän lapsiaan. Näin ollen Pajuniittyyn mahtuisi lakkautettujen Nummenselän parakkien lapsiryhmä. Tulevista muutoksista kirjoitti Vihdin uutiset 15.9.2016. Keskustelu- ja kuulemistilaisuus vanhemmille järjestettiin 26.9.2016, johon osallistui Vihdin kunnan sivistysjohtaja sekä varhaiskasvatuspäällikkö. Daghemmet Aleksandran vanhemmat ovat huolissaan kahdesta asiasta: kielen kehityksestä ja sijainnista. Esityksessä ei ole otettu huomioon muutosten kielellistä vaikutusta. Ensinnäkin ruotsin kieli on Vihdin kunnassa hyvin vähäistä, ruotsinkielisiä palveluita kuten neuvolaa tai terveyspalveluita yms., ei ole saatavilla. Onkin erittäin tärkeää, että päiväkoti antaa ruotsin kielen kehitykselle tukea ja että suomen- ja ruotsinkielistä päiväkotia ei yhdistetä saman katon alle. Lähikunnissa esim. Espoossa ja Lohjalla on kestävät ruotsinkieliset palvelut saatavilla pienlapsiperheille; kestämätön ratkaisu Vihdissä johtaisi pahimmillaan kaksikielisten perheiden muuttokatoon ja ettei Vihtiä nähdä varteenotettavana kasvatusympäristönä kaksikielisissä perheissä. Huoli herää myös tulevissa käytännön sijaisjärjestelyissä, pysyykö ruotsinkielinen osa päiväkotia tosiaankin ruotsinkielisenä jatkossa. Leikkivätkö suomen- ja ruotsinkieliset lapset yhdessä vai erikseen pihalla? Siinä on kaksi huonoa vaihtoehtoa: a) lapset eristetään kielen takia toisistaan tai b) lapset leikkivät yhdessä, mutta kieli vaihtuu. Toisena tärkeänä aspektina pidetään päiväkodin sijaintia suhteessa ruotsinkieliseen alakouluun. Päiväkoti ja alakoulu tekevät tiivistä yhteistyötä, näiden kahden lisäksi kirjasto, joka sijaitsee alakoulun vieressä, tarjoaa ruotsinkielistä materiaalia. Päiväkodin pienemmät lapset kävelevät usein kirjastolle, mistä saavat esim. vaihtelua satuihin. Esikoululaiset käyvät kuukausittain koululla, tutustumassa tulevaan opettajaan, luokkaan ja koulun työskentelytapaan. Hiidenrannan sijainti on lisäksi haastavampi liikenteellisesti. Päättäjien mielestä lapset jaksavat kyllä jatkossa kävellä Hiidenrannasta keskustaan, talviaikaan voidaan käyttää takseja. Päättäjien mielestä avoimen päiväkodin asiakkaat haluavat päiväkodin sijaitsevan keskustassa. Tämä herätti ihmetystä vanhempien kesken, että lapset pystyvät kävelemään reilut kaksi kilometriä, mutta aikuiset eivät... Tähän adressiin lisätään mahdollisuuksien mukaan asiantuntijalausuntoja ja/tai tilastoja, jotka tukevat asian etenemistä. Kirjallinen adressi tulee kuitenkin luovuttaa jo 14.10.2016 kasvatus- ja koulutuslautakunnalle. Lopullinen päätös päiväkodin siirrosta tehdään 7.11.2016 Vihdin kunnanvaltuuston kokouksessa. Me allekirjoittaneet haluamme säilyttää Daghemmet Aleksandran erillisenä päiväkotina, jota ei yhdistetä suomenkielisen päiväkodin kanssa, ja että Aleksandra olisi jatkossakin lähellä ruotsinkielistä alakoulua. Jokainen nimi on tärkeä, kiitos että annat äänesi Vihdin toimivan ja vahvan kaksikielisyyden säilymisen tueksi!

Jessica Tallqvist    Ota yhteyttä adressin tekijään