Loikalan kartano pitää sulkea!!!

Vieras

/ #59 Vaikeiden lasten huostaanotto edellyttää joskus erityistoimenpiteitä

22.11.2011 11:33

Loikalan kartano on ollut vuosikymmeniä keskimääräistä vaikeimpia lasten huostaanottopaikka. Olen nähnyt tapauksia, joissa lapsia, jotka eivät ole tulleet toimeen muissa yksiköissä, on lähetetty Mankalaan. Voitte yrittää kuvitella miten rauhoitetaan päihteiden ja mahdollisesti lääkeaineiden kyllästämä agressiivinen nuori ? Miten te sen tekisitte ?. Oletan havaintojeni perusteella etteivät monetkaan "helppojen lasten" perhekodit ja lastensuojelulaitokset kykene edes tulemaan toimeen joidenkin Mankalan lasten kanssa.

Lapsen huostaanotto on useimmkiten katkerutta, AGRESSIOITA JA VIHAA HERÄÄTÄVÄ TAPAHTUNMA LASTEN JA VANHEMPIEN ELÄMÄSSÄ. On selvää, että tunteet ovat pinnalla. Kokemusteni mukaan Loikalan kartanossa oli Siekkisen aikana joitakin laillisuuden rajalla tapahtuneita asioita. Mutta silti on nähtävä tämän "laitoksen" erityisluonne vaikeiden lasten huostaanotossa. Mielestäni kannattaa yrittää ymmärtää kokonaisuus.

Huostaanotoissa on tulkinnallisia rajatapauksia, mutta monesti selkeitä tilanteita, joissa väärinkohdeltu, hyväksikäytetty tai itsetuhoinen nuori on vain "pelastettava" pois siitä ympäristöstä, joka ei ratkaisua ongelmiin tarjoa.

Ongelman muodostaa sosiaaliviranomaisten valvonnan puutteet. Tarkastukset tulee tehdä yllättäen ja etukäteen ilmoittamatta.

Huostaanotettujen lasten huostaanoton syyt ovat salaisia ja asioiden kanssa tekemisissä olevat ovat ehdottomasti vaitiolovelvollisia. Joten ristiriitatilanteissa ei koko totuutta saada selville. Toivoisin julkisten tiedotusvälineiden yrittävän porautua joskus pintaa syvemmälle kertomaan miten vaativaa ja kuormittavaa työtä ohjaajat tekevät näiden "vaikeimpien" nuorten kanssa.

Juha Kauhanen
Ammatillinen erityisopettaja