Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

kati

/ #512 tarkkana

01.12.2011 12:44

"Kuka syö ensin? Kuka astuu ovesta ensin? Kuka päättää etenemisen vauhdin? Kuka päättää ketä tervehditään? Kuka päättää milloin tapellaan? Kuka päättää mitä tehdään? Yksinkertaisia pieniä asioita, jotka todellisuudessa ovatkin ihmeen isoja. En muista Cesarin kertaakaan puhuneen ohjelmassa näistä johtajuuteen liittyvistä asioista, pelkästään alistamisesta."

Itse olen kaikki nämä nähnyt myös koirakuiskaajassa ja useaan kertaan. Siksi pistää epäilemään,kuinka paljon olet ohjelmaa seurannut. Lisäksi Millan neuvoo omistajia enemmän kuin tv:ssä näytetään,eihän sitä 8vko leiriäkään näytetty tuntitunnilta. Tuskin kenellekään on yllätys,että ohjelmia editoidaan. Ohjelmassa myös huomautetaan,ettei siinä näytettyjä tekniikoita saa käyttää ilman ammattilaista. Millanin ohjeistukseen kuuluu Liikunta Kuri ja Hellyys. Kurilla ei tarkoiteta koiran "kurittamista" vaan järjestystä,sääntöjä ja niissä pysymistä. Samat periaatteet kuin lapsia kasvattaessa.Ohjelmassa näytetään kuinka käy,jos laiminlyö koiran kasvattamista.  Itse olen "kellistänyt" koirani,jos tarve on sitä vaatinut,eikä koirillani ole jäänyt siitä mitään "traumoja" .Myös Cesar on käyttänyt herkkupalkkioita.

Tuntuu kuin osa ihmisistä olisi katsonut aivan eri ohjelmaa. Esim. itse olen katsonut useamman peräkkäisen jakson,joissa yhdessäkään ei ole koiraa painettu maahan(kun se kerran niin kauheaa on). Muista,että sinun kokemuksesi eivät ole ainoita maailmassa ja kaikki koirat eivät ole samanlaisia. Koira ei ole vain dominoiva tai alistuva, se voi olla niiden lisäksi esim. pelokas tai rauhallinen jne. Riippuu siitä kuinka nämä asiat yhdistävät, millainen haaste koira on. Sekä herkkuja,että fyysistä kontaktia voi käyttää. Molemmissa oikea tekniikka on tärkeä. Koira on Eläin,se ei ajattele kuten sinä.Luonnossa alistaminen on pikku juttu. Ohjelmaa tehdään Usa:ssa,missä asiat ovat lakia ja ihmisiä myöten erilaisia(esim. koiran lenkkeily tuntuu olevan siellä jotain ennenkuulumatonta). Entäs Cesarin muistutukset,ettei pidä tuijottaa liikaa rotua, esim. rotweiler ja pittbull eivät ole pelkkiä tappajia. Aina voi oppia jotain uutta ja kokeilla tekniikoita,joita toiset eivät ole keksineet käyttää. Tätä Millankin useasti painottaa.

Haluaisin myös nähdä/tietää mitä Suomen jaksoista editoidaan pois? Kuka niitä on nähnyt ja ,mitä ne sisältävät?Mikä niissä antaa syyn nousta niin vahvasti ohjelmaa vastaan?Tähän mennessä olen vain lukenut,että ohjelmaa sensuroidaan ja,että moni asia ohjelmasta on jäänyt sisäistämättä kun tartutaan tiettyihin kohtiin. Jos Stillwelliä katsoisi yhtä äärimmäisesti,koko ohjelma olisi herkkujen syöttämistä,mitä se ei ole. Uskoisin,ettei Victoria Stillwellinkään ohjelmassa näytetä kaikkea,yllättäen myös sitä editoidaan. Asiat saattavat näyttää siksi erillaisilta,kuin ne todellisuudessa ovat. Vaikka kaksi tapausta näyttää samalta,ne eivät sitä ole.Todellisuudessa tapaus voi olla vaikeampi kuin miltä näyttää. Lasten sanoin,Teeppä ite sama!

vielä yksi klisee,maailma ei ole mustavalkoinen(oli ihan pakko laittaa ;) )

 

En osaa järjestellä ajatuksiani hienoiksi lauseiksi,mutta koittakaa löytää asian ydin(kuten myös Kuiskaajasta).