ASUMISRAUHA SÄILYTETTÄVÄ TUUSLAHDELLA JA TUUSMÄEN YMPÄRISTÖSSÄ

Hanna Happonen
Vieras

/ #7 Moottoriurheilukeskus muualle!

19.09.2010 16:11

Tuusniemellä lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä, sittemmin Tampereen kautta Kuopioon kotiutuneena voin sanoa, että Tuusniemelle lomailemaan tullessa valttikortit ovat kunnan luonnonläheisyys ja rauhallisuus, erityisesti matkailukohteet Tuusmäen Helmi (kaunis näköalapaikka Tuusmäessä) sekä Seinävuoren rotkolaakso. Näitä tulisi enemmäkin varjella kuin tuhota.

Moottoriurheilukeskuksen perustaminen Tuusmäkeen vaikuttaisi melusaastetta pitkän matkan päähän itse moottoriurheilukeskuksesta, koska korkea paikka ja vesistön läheisyys johtaisi melua kilometrien päähän.

Tuusniemi on kuuluisa mökkien runsaasta määrästä johtuen. Kuka ajattelee mökkiläisten ja vakituisten asukkaiden näkökulmaa asiassa? Melu on saastetta siinä missäkin muukin saaste. Entä miten vesistön kävisi, kun öljyt yms. moottoriurheilun valumajätteet valuisivat vesistöön? Tuusniemi on kuuluisa puhdasvetisestä Juojärvestä, mutta miten kauan tällä menolla? Tuusmäen alla oleva Tuuslahti on suorassa vesistöyhteydessä Juojärveen ja näin Tuusmäestä on suora yhteys Juojärveen.

Kysyn vain, minne on unohtumassa hiljaisuus ja luonnonläheisyys valttikortteina, kun houkutellaan turisteja ja vakituisia asukkaita (=veronmaksajia) Tuusniemelle? Halutaanko alueelta karkoittaa ne, jotka ovat sinne hakeutuneet luonnonrauhaan?

Entä onko muistettu ajatella, että Tuusmäessä on lenkkipolut ja hiihtoladut, lisäksi eläimistöä?

Sinänsä kannatettava idea, mutta Tuusmäki paikkana on väärä. Nyt pyydän kunnan päättäjiltä kauaskantoisuutta sen suhteen, mitkä ovat Tuusniemen imagon kannalta keskeiset asiat. Ja että moottoriurheilukeskusta ei tulisi sijoittaa parhaimmille paikoille kunnassa, kun muitakin paikkoja sille on.

Ovatko kuntapäättäjät kuulleet "ympäristövaikutusten arvioinnista", jossa tunnistetaan ja arvioidaan yksittäisten hankkeiden tai suunnitelmien ja ohjelmien kielteisiä ja myönteisiä vaikutuksia mm. ihmisiin, luontoon, rakennettuun ympäristöön ja luonnonvaroihin?

Kannattaa tutustua ympäristövaikutusten arviointiin sivulla: