ASUMISRAUHA SÄILYTETTÄVÄ TUUSLAHDELLA JA TUUSMÄEN YMPÄRISTÖSSÄ

EMME HYVÄKSY MOOTTORIURHEILUKESKUKSEN RAKENTAMISTA TUUSMÄELLE, EMMEKÄ UUDEN LOMA-ASUNTOALUEEN RAKENTAMISTA HOIKKANIEMEEN TUUSLAHDELLE.

Tuusmäki sijaitsee n. 3km päässä Tuusniemen kirkonkylästä ja n. 450m päässä Juojärvestä. Tuuslahti on osa Juojärveä. Tuusmäen yleiskaavaan on lisätty suunnitelmat moottoriurheilukeskuksen rakentamisesta. Metsäalueelle ollaan sijoittamassa kelkkasprint-, kelkkacross-, mönkijä-motocross-, autosprint-, motocross-, micro-auto-, mönkijä-offroad-, auto-offroad- sekä auto-offroad-trial-radat. Alueelle rakennetaan kokous-, ruokailu- ja saunatiloja sekä tanssilavan yhteyteen grillikota ja anniskelualue. Tuuslahden rantaan Hoikkaniemeen kunta on kaavoittanut matkailu- ja loma-asuntoalueen. Hankkeesta on tehty alustavat meluselvitykset, jotka eivät ota huomioon korkeuseroja, vesistön läheisyyttä, eivätkä pysyvää asutusta.

Tuuslahti on erittäin kapea ja herkkä vesistöalue, joka ei kestä moottoriajoneuvojen valumajätteitä, eikä loma-asutuksen kuormitusta. Tuusmäen juurella ja Tuuslahden rannalla asuvat tietävät omasta kokemuksesta, kuinka helposti äänet kantautuvat vastarannoilta, mäeltä ja Joensuun tieltä. Monella asukkaalla on työpaikka lähikunnissa tai -kaupungeissa. Tuusniemi on tähän asti tarjonnut houkuttelevan asuinympäristön hiljaisuuden ja luonnonläheisyyden vuoksi. Mikäli moottoriurheilukeskus toteutuu suunnitellussa paikassa, Tuusniemi menettää lopullisesti nämä argumentit, ja ekologisia arvoja on etsittävä muilta paikkakunnilta. Asumisrauha on vakavasti uhattuna.

Tämä kansalaisadressi viedään Tuusniemen kuntaan.

Tuuslahden ja Tuusmäen asukkaat / Arja Ryynänen, Veikko Rissanen    Ota yhteyttä adressin tekijään