Kieltäkää kasvissyönti

Valtteri Konkola
Adressin tekijä

/ #13

12.03.2007 13:38

Jos tuo Raamattulainaus häiritsee suurta yleisöä noin runsaasti voin tietenkin poistaa sen. Mutta sitten joku moraalinvartija aivan varmasti syyttäisi minua "pelkuruudesta" tai "mielipiteen muuttamisesta". Omasta mielestäni Raamattuun on sitä muodostaessa napattu silloisia terveysvinkkejä, hieman samaan tyyliin kuin tiettyjen uskontojen lihansyöntikiellot johtuvat lihan huonosta säilyvyydestä uskonnon vaikutusalueella. Itse olen kirkon jäsen, mutta vakaumukseni on tyyppiä: "Käyn kirkossa" ja ongelmatilanteissa rukoilen ketä tahansa kuulolla olevaa suurempaa voimaa.

En muuten tiennytkään, että papuja syömällä ihminen voi valmistaa kaikkia tarvitsemiaan proteiineja. Lukemani viimeaikainen tutkimus (en ikävä kyllä muista mistä sen luin) väitti kyllä toisin. Mutta jos jostain löytyy kiistattomia tieteellisiä tutkimuksia papujen puolesta, niin minun täytyy tunnustaa, että lukemani tutkimus oli virheellinen tai huijausta. Olihan se sentään netissä, eikä niihin voi välttämättä luottaa.

Koettakaa kuitenkin muistaa, että kyseessä on MINUN mielipiteeni, jota ryyditän löytämilläni faktoilla, tosielämän kertomuksilla ja omilla kokemuksillani. Ja jos valinnanvapaus aiheuttaa kiistelyä, voin vedota deterministiseen (tai sinne päin) maailmankuvaan, jonka mukaan mitään ei voi valita vaan kaikki tapahtuu tietyllä tavalla. Eläinten olot ovat kieltämättä joissain tapauksissa huonot, mutta pelastan yöuneni näkemyksellä "Asiat voisivat olla huonomminkin".