Protesti KANSANEDUSTAJIEN 8,1% Palkankorotusta vastaan!

Paulina Eklöf, Helsinki
Vieras

/ #641 Pieni ote tilastokeskuksen palkkaraportista

29.09.2010 16:41

"Suurella osalla tulonsaajista tulot jäävät hyvin pieniksi, koska tilastossa ovat mukana kaikki veronalaista tuloa saaneet, siis esimerkiksi tilapäis- tai osa-aikatyötä tehneet, koululaiset ja opiskelijat jne.

Vuonna 2007 oli 2,3 miljoonaa tulonsaajaa, joiden tulot jäivät alle 20 000 euron. Näin pienituloisia oli 44 prosenttia miehistä ja 58 prosenttia naisista. 20 000 – 50 000 euroa ansaitsi 1,8 miljoonaa tulonsaajaa, miehistä 45 ja naisista 38 prosenttia. Yli 50 000 euroa ansaitsi 320 000 tulonsaajalla, seitsemän prosenttia kaikista. Miehiä heistä oli 241 000 ja naisia 49 000.

Vähintään 80 000 euron veronalaiset vuositulot oli 85 500 hengellä, 1,9 prosentilla tulonsaajista. Miehiä heistä oli 68 000 ja naisia 17 500. Pääomatuloja hyvätuloiset saivat selvästi eniten. Veronalaisista tuloista vähintään 80 000 euroa vuodessa ansainneet saivat 13 prosenttia, mutta pääomatuloista 54 prosenttia. Veroista he maksoivat 19 prosenttia."

Jos katsoo keskivertotyöikäisen ansaitsemia tuloja vuositasolla, myös työttömyyskorvaukset mukaan luettuna, alkaa tuo olemaan niin pöyristyttävä summa rahaa per kk kansanedustajilla, että ei sitä enään edes sisäistä, mitä sillä tekisi.

Jos edes pudottaisivat kansanedustajien peruspalkan ennen kulukorvauksia ja muita lisiä ns. keskiverron täysiaikaisen työntekijän tasolle, jolloin bruttopalkka olisi noin 2900 euroa kuussa, joka on jo kohtuullinen summa vuorotyötä tehneen allekirjoittaneen mielestä. Olisi ehkä hieman maltillisempi kuin ne kommentoijat, jotka haluavat kansanedustajille työttömyyspäivärahan tai opintorahan kokoisia palkkoja.

Toivon, että tämä adressi herättää kansanedustajat ja sellaisiksi halajavat ymmärtämään, että kansaa kyllä kiinnostaa, mihin meidän maksamamme verorahat käytetään, ja haluamme mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin muuten, kuin vain taivastelemalla netissä, että taas ne tekevät kauheuksia.