VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

TT

/ #345 Vaalikampanjako?

27.12.2011 09:57

Tämä on kyllä ala-arvoisin vaalikampanja jonka olen nähnyt :-) Tässä on selvää poliittista sitoutumista tunteita herättävällä asialla ratsastamista. Ja kaikki jutut kuin suoraan keltaisen lehdistön lööpeistä. Yäk.

Itse asia on tärkeä ja kun susista koituu haittaa ja harmia on se vakava asia. Täytyy kuitenkin muistaa, että ongelmat ovat maakunnallisia ja kohdistuvat epäsuhtaisesti kansalaisiin. Viha on ymmärrettävää.

Olemme kuitenkin vuosituhansia eläneet täällä susien kanssa ja paljon alkeellisemmin. Sata vuotta sitten jos susi söi lampaan tai lehmän, seurasi siitä lähes nälkäkuolema perheelle. Ne oli hieman suurempia menetyksiä silloin - tosin silloin myös susia ammuttiin ja ehkä aivan aiheestakin. Nykyisin susi tekee pientä tuhoa entiseen verrattuna ja vakuutukset maksavat pääosan. Jäähän siitä silti mieliharmin lisäksi toki muitakin traumoja, en kiellä.

Miten ihmeessa itäblokinmaissa ihmiset ylipäätään voivat elää siinä susimäärässä joka siellä on? Yli 100 sutta neliökilometrillä! Olisiko se kulttuurikysymys ja tottumus. Tehdään asiat toisin kuin meillä. Esimerkiksi minä en koskaan jättäisi koiraani ulos juoksulankaan, koska se on eläimelle kuin löysässä hirressä roikkuisi. Koira lukittuun ja korkeaan kunnon aitaan. Samoin susirikkaissa maissa karja otetaan pääsääntöisesti yöksi sisään, meillä karjaa syötetään susille laiduntamalla yötä päivää. Jostakin syystä sitä parasta kuningashaukkujaa tai ajomestaria pidetään vain siinä pihassa narunjatkona ja sitten tulee hirveä haloo kun susi käy pihasta syömässä koiran. Haloo! Hiukan on syytä siis miettiä asenteitakin.

Ihminen on vain se pahin peto, joka ei siedä että sillä on minkäänlaisia vihollisia vaan ne on raivattava heti pois. Siinä lienee kaiken syy.

Se, miksi lapset eivät uskalla liikkua pihalla, johtuu hyvin paljon hysteerisistä vanhemmista, jotka ovat totaalisen vieraantuneita luonnosta. Onhan susi tontilla aina riski ja se aiheuttaa pelkoa, mutta pääsääntöisesti Suomessa uskaltaa hyvin vapaasti liikkua ilman susipelkoa myös kehä 3. ulkopuolella. Muistakaa, että susi ei ole ihmistä tappanut aikoihin.

Metsäkoiran menettäminen on suuri menetys. Samoin seurakoiran. Mutta miten moninkertaisen määrän me menetämme koiria vuodessa liikenteessä autojen alle, hukkumisia, myrkytyksiä, jopa oma isäntä ampuu koiransa vahingossa ja huonoja koiria teloitetaan aivan tuosta vaan jne. kyllää te tiedätte itse mistä puhutaan.Liikenne on se kaikkein pahin ja vaarallisin, eikä se aiheuta samanlaista reaktiota ja tunnekuohua.

Susiviha siirtyy geeneissä sukupolvesta toiseen, asenteet peritään ja pojat jatkavat isiensä jälkiä. Ja susivihassahan on kyse pelkästä reviirikäyttäytymisestä, koska maille joita käytän ja "hallitsen" ei uhkakuvia suoda.

Siis tiivistetysti. Ymmärrän ongelman, sille on myös tehtävä jotakin siellä missä ongelma laajeneva ja erityisesti vaaraksi. Mutta toimenpiteet tulee olla harkittuja ja linjattuja. Poliisipäälliköt ovat monasti jahtimiehiä ja heillä on oma lehmä ojassa susiasioissa. Sellainen politiikka on Kekkosslovakian ajoilta.

Itse muuten asun laajojen erämaiden reuna-alueilla, joilla on vaihteleva susikanta, määrä riippuu tietenkin siitä keneltä kysyy,,,

Liikun luonnossa viikkoja vuodessa jne. joten on aivan turha sanoa mistään kaupunkilaisviherpiiperöstä sanaakaan.