Pro Kirkkoharju

/ #52 Re: Rakentaminen

05.10.2010 20:16

#50: Pekka Sjöman - Rakentaminen

Kirkkoharju on jätettävä kuntalaisten virkistys- ja liikunta-alueeksi. Sitä ei saa uhrata rakentamiseen. On todella lyhytnäköistä tunkea asuntoja harjun kapeimpaan kohtaan tai ylipäätään koko harjun alueelle. Harjua on jo lohkottu vuosikymmenien aikana mm. soranotolla aivan tarpeeksi. Kannattaa käydä paikan päällä toteamassa mitä kangasalalaiset ovat menettämässä. Lähellä kuntakeskusta oleva virkistys- ja liikunta-alue on "pitkässä juoksussa" kaikkien kuntalaisten etu. Väestöpaine tulee joka tapauksessa kasvamaan kunnan taajama-alueilla. Virkistysalueet, kuten Kirkkoharju, ovat tästä johtuen välttämättömiä ihmisten hyvinvoinnille. Kuvitelkaapa Kirkkoharju 30 vuoden päähän. Entistäkin komeammat ja järeämmät mäniköt ja kuusikot ulkoilijoiden, urheilijoiden, marjastajien ja sienestäjien käytössä. Siitä nauttisivat kaikki tulevat kuntalaiset ja kiittäisivät menneiden vuosien viisaista päätöksistä.

Kerrostalokorttelien ja asfaltoitujen parkkipaikkojen rakentaminen kunnan vilkkaimmalle virkistysalueelle osoittaa kaikkea muuta kuin pitkäjänteistä ja harkittua maankäyttö ja kaavoituspolitiikkaa.