ASUMISRAUHA SÄILYTETTÄVÄ TUUSLAHDELLA JA TUUSMÄEN YMPÄRISTÖSSÄ

Vieras

/ #17 Melua syntyy aivan varmasti

07.10.2010 14:48

Pöyryn tekemässä meluselvityksessä desibelirajat ovat 44-55 suuruuden luokkaa. Nämä eivät muka ylittyisi. Kuitenkin jo puheääni on 40 desibelin luokkaa, joten on aivan varma että melua kuuluisi. Pöyryn selvitys on riittämätön, sillä siinä laskelmat on tehty nykyisen maaston mukaan. Maasto tulisi muuttumaan mikäli rata rakennetaan, joten laskelmat eivät täsmää. Lisäksi kilpailukuulutuksia ei ole huomioitu ollenkaan selvityksessä. Suunnitelmissa on että vain yhdellä radalla on kerrallaan kilpailu mennellään. Entä harjoitukset? Ei liene yrittäjän kannalta järkevää rajoittaa ratojen käyttöä vaan päinvaston saada mahdollisimman korkea käyttöaste. Tällöin rata pitäisi rakentaa sellaiselle alueelle, ettei se häiritse. Korkea mäki kirkonkylän vieressä veden äärellä on täysin väärä paikka.

Edelliseen kirjoittajaan yhtyen tiedän itsekin Tuuslahden rannalla koko ikäni lomailleena, että äänet kantautuvat lahdella erittäin herkästi. Tuusniemeläiset tietävät myös että moottoriurheilukisojen kuulutukset kantautuvat voimakkaana pauhinana kilometrien päähän.

Kannattaa lukea asiasta Tuusniemen nettisivulta, kohdasta Tekninen toimi, Kaavoitus, Tuusmäki. Siellä on selvityksiä asiasta.

Luulisi että yrittäjä tuntee piston sydämessään, kun ympäri Suomea kansalaiset ovat kirjoittaneet adressin radan vastustamiseksi. Kuka ottaa vastuun Tuusniemen maineen tahriintumisesta, jos rata rakennetaan? Onko mainokset luonnonrauhasta pelkkää sanahelinää? Entä mikä taho vastaa siitä, mikäli mökki- ja omakotitalotonttien arvo alueella alenee rada myötä, onko kunnanhallitus vastuullinen taho??