VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Kiukainen

/ #1075 Re: Järki käteen!

12.01.2012 10:41

#1064: TK - Kyllä tuntuu olevan primitiivinen petoviha syvällä ja voimakasta.

Petoviha? Viha on voimakas sana ja siitä nyt tuskin läheskään kaikilla on millään muotoa tässä kyse, vaan puhtaasta maalaisjärjestä.

Susi kuuluu kyllä suomen luontoon, sinne metsiin ja korpiin, mutta ei ihmisasutusten välittömään läheisyyteen, ei kotipihoille, ei taajamiin, eikä tallustamaan kylänraitille katulamppujen loisteeseen. Omastakin mielestäni susi on kaunis eläin ja tärkeä osa ekosysteemiä, mutta kun saa alkaa olla valppaana aina lenkillä, pelätä mahdollista kohtaamista ollaan menty petopolitiikassa metsään.

Susi ei ehkä ole tappanut suomessa yli sataan vuoteen ihmistä, mutta valitettavasti nykyisellä mallilla saattaa tuokin tapahtuma olla edessä ennemmin tai myöhemmin, toivottavasti ei koskaan. Susi aikanaan metsästettiin välillisesti sukupuuttoon suomesta ja se tulee olemaan jälleen edessä jos/kun ihmisuhri tulee. Olisi aika ns. istuttaa ihmisen/lyijyn pelko näihin ns. "citysusiin" harventamalla niiden laumoja 1-2yksilöä ja saada ne vetäytymään takaisin metsiin joihin ne kuuluvat. Ennemmin ns. uhrata se muutama yksilö per lauma, kuin että päädytään tilanteeseen jossa kaikki suomen sudet lahdataan yleisen hysterian päästyä valloilleen kun sattuu se ensimmäinen hyökkäys ihmisen päälle.

Tokikaan vaikka suomesta jokainen yksilö lyijytettäisiin hengiltä, ei susi sukupuuttoon kuolisi, sen verran niitä kumminkin tuolla venäjän puolella asustaa ja sieltä tänne rajan yli vaeltaa edestakaisin, että uusi kanta jossain välissä olisi taas metsiämme/korpiamme asuttamassa. Mutta koska nykyinen kanta olisi mahdollista säilyttää, kunhan niihin vain istutettaisiin ensin se ihmisenpelko takaisin, niin miksi päästää tilannetta kärjistymään moiseen?

Se on jännä asia, että karhuja esim. on suomessa moninkertainen määrä suomessa susiin nähden, mutta ne eivät siltinkään tuppaudu samassa määrin ihmisasutusten likelle, eivät aiheuta yhtä mittavassa määrin taloudellisia tappioita mm. lampureille, eivät laita samalla tahdilla metsästyskoiria kylmäksi kuin sudet. Sama juttu esim. ilveksen kanssa, niitäkin on paljon, kanta jopa osittain turhan vahva, mutta niilläkin edelleen se terve pelko ihmistä kohtaan siltin tallella, joka valitettavasti tällä hetkellä näiltä ns. "citysusilta" puuttuu.

En määrittelisi petovihaksi kannan rajoittamista ja petojen häätämistä ihmisasutuksilta takaisin metsään, pikemminkin terveeksi maalaisjärjeksi, ennaltaehkäisyksi ennenkuin käy mitään todella vakavaa.

Mitä tulee tuohon metsästyskoirien ja miksei muidenkin koirien vapaana pitoon metsässä, niin varmasti jokainen metsästäjä/tavan ulkoiluttaja tietää ja tiedostaa riskit joita on kun koiransa ajoon/vapaaksi metsään päästää, mutta tämän hetkisellä tahdilla, jolla noita koirien menetyksiä susille tulee, on tosiaan tehtävä jotain. Ei esim. viisi vuotta sitten mennyt koiria tällä tahdilla ajossa siksi, että sudet käyvät koiran päälle. Kanta on vahvempi, rohkeampi kuin aikoihin ja se tulee valitettavasti käymään jossain välissä suomen suden kohtaloksi, jollei asialle tehdä ajoissa jotain.

Maalaisjärki peliin hyvät ihmiset.