ASUMISRAUHA SÄILYTETTÄVÄ TUUSLAHDELLA JA TUUSMÄEN YMPÄRISTÖSSÄ

Vieras

/ #19 EI MOOTTORIURHEILUKESKUSTA TUUSMÄKEEN

10.10.2010 13:54

Tuusniemelle Tuusmäkeen ei moottoriurheilukeskusta. Paikka on aivan väärä. Nämä monenlaiset mönkijät ym. kaikki muut suunnitellut melusaastetta tuottavat "härvelit" aiheuttavat monenlaista kärsimystä. Jatkuva melusaaste ja siitä johtuva stressi aiheuttaa kohtuutonta mielipahaa. Olen asunut vuodesta 1958 alkaen Ruokosella. Turkkimäessä sijaitsee moottoriurheilurata, jonne on Ruokoselta 2,5 km matka. Turkkimäessä autorata sijaitsee alavalla alueella. Sieltä 2,5 km:n päästä kuuluvat moottoreiden ja kuulutusten äänet häiritsevästi kotiini Ruokoselle ja Kulajoelle.

Ruokoselta on myös 2,5 km:ä Tuusmäkeen. Moottoreiden ja kuulutusten äänet tulisivat kantautumaan kotipihalleni asti.

Vieltä tästäkin enemmän huolta aiheuttaa se, että kesämökkimme sattuu olemaan Tuuslahden rannalla reilun puolen kilometrin päässä aiotusta moottoriurheilukeskuksesta. On aivan kohtuutonta sekä kotona että kesämökillä kuunnella melusaastetta. Kulajoen ja Ruokosen alueella on paljon asuntoja ja asukkaita. Olen rakentanut kesämökin Tuuslahden Kapeasalmeen vuonna 1975. Monet muutkin mökit on rakennettu samoihin aikoihin. Tuuslahden kirkonkylän puoleisella rannalla on lähes kolmekymmentä kesämokkiä tai vakituista asuntoa. Koillis-Savo lehdessä 07.10.2010 oli osuva artikkeli "luonnon hoitavasta hiljaisuudesta". Tuusmäki on aivan liian hyvä paikka raiskattavaksi. Tuusniemen kunta omistaa Tuusmäessä 100 ha maata. Onko kunnalla vara lahjoittaa tämä suuri maa-alue turmeltavaksi ikiajoiksi? Tuusniemen päättäjät ovat tekemässä kauaskantoista ratkaisua maa-alueesta ja sen vuokraamisesta.

Ehdoton ei Tuusmäen moottoriurheilukeskukselle sen aiheuttaminen melu- ja muiden ympäristöhaittojen vuoksi.