ASUMISRAUHA SÄILYTETTÄVÄ TUUSLAHDELLA JA TUUSMÄEN YMPÄRISTÖSSÄ

Vieras

/ #20 Josko sittenkin luontomatkailua Tuusmäkeen

13.10.2010 09:49

Kyllä tuntuu vaikealta Tuusniemellä puolustaa oikeuksiaan. Kaikki jotka uskaltavat olla eri mieltä kunnan päättäjien kanssa, leimataan ammattivalittajiksi ja valittavat vaan valittamisen ilosta kaikkea uutta vastaan, jopa paikallislehtikin on kirjoituksissaan puolueellinen vaikka muuta yrittää väittää. Jos uskallat olla vastaan, niin sinut savustetaan lähtemään pois Tuusniemeltä, varsinkin jos et ole syntyperäinen Tuusniemeläinen.

Viime kesänäkin naureskelimme niille, jotka valittivat päivän kestävästä rallista Tuusniemen keskustassa. Eihän tuo yksi päivä voi ketään häiritä. Toista on jos saat lähellesi jatkuvan jokapäiväisen melusaasteen, sitä ei enää kenenkään terveys kestä. Nykyajan kiireisessä työelämässä mukana olevat hakeutuvat luonnon hiljaisuuteen kesämökeilleen, jotta jaksavat jatkaa työssä ja tuoda veroeuroja kunnan kassaan. Toisin kuin väitetään, tonttien ja kesäasuntojen hinnat eivät tule nousemaan vaan laskevat rajusti. Ei kukaan halua ostaa itselleen mökkiä moottoriurheilupuiston läheisyydestä, ei ainakaan käypään hintaan. Ei ole kovin motivoivaa, että kunta käyttää meiltä saamiaan verotuloja mm. moottoriurheilupuiston ja moottoriurheilijoiden mökkimajoituksen kunnallistekniikkaan.

Kovasti kunta mainostaa avoimuutta tässäkin Tuusmäen suunnittelussa, mutta käytännössä suunnitelmia on tehty kaksi vuotta virkamiestyönä "salassa". Ja tietysti aivan lain pykälien mukaan. Tuntuu uskomattomalta, että laki sallii tällaisten keskusten perustamisen ja sitten jälkeen päin aletaan torjumaan melua. Tuusniemen päättäjien kannattaisi tutustua Virtasalmen tilanteeseen. Sielläkin kunta puoltaa matkailutulojen vuoksi Motoparkin toimintaa piittaamatta asukkaiden ja mökkiläisten kärsimästä melusaasteesta. Tuusniemellä alkaa väistämättä sama valituskierre kuin Virtasalmella, mikäli kunnan päättäjät ajavat suunnitelmansa jääräpäisesti läpi kuuntelematta kuntalaisten mielipiteitä. No siinähän sitä tulee Tuusniemelle julkisuutta, tosin negatiivista. Mitähän tämä mahtaa vaikuttaa sitten tuleviin neuvotteluihin, kun on aika liittyä Kuopioon. Ei taida olla kovin suuri valtti neuvotteluissa ongelmakunnnan maine.

Ei varmasti kukaan ole vastustamassa Tuusniemen kehittymistä kuntana, päinvastoin. Moottoriurheilukeskus johonkin järkevämpään paikkaan sijoitettuna ja Tuusmäelle meluttomampaa toimintaa, niin ei ole kenelläkään mitään valittamista ja kaikki ovat tyytyväisiä.