LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Martti Peltola
Vieras

/ #222 Liittyen edelliseen kommenttiini

17.10.2010 12:31

Ohessa Kurikan kaupungin ympäristölautakunnan lausunto Lintunevan turvetuotantolupahakemukseen. Lautakunta ei siis esittelijän alkuperäisen esityksen perusteella puoltanut turpeennostoluvan myöntämistä Vapo Oy:lle, mutta muutetussa lausunnossaan ilmeisesti sittenkin puolsi Lintunevan turvelupaa. Pääosa lautakunnan jäsenistä tuskin tiesi mitä päätös merkitsee.

Kurikan kaupungin ympäristölautakunnan lausunto 7.10.2009, kopioituna po. asiakirjasta:

"Lausunto ympäristölupahakemuksesta / Lintunevan turvetuotantoalue, Kurikka ja Teuva

Vapo Oy hakee Länsi-Suomen ympäristölupavirastolta ympäristönsuojelulain mukaista ympäristölupaa Lintunevan turvetuotantoalueelle Kurikan kaupungin ja Teuvan kunnan alueella (diaarinumero LSY-2009-Y-66).

Länsi-Suomen ympäristölupavirasto pyytää Kurikan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselta lausuntoa lupahakemuksesta.

Lintuneva on valmistelematon, uusi turvetuotantoalue, jonka suunniteltu tuotantoala on 137,0 ha. Lintunevan pohjoisosa kuuluu Kurikan kaupungin Jurvan taajamaan ja eteläosa Teuvan kuntaan. Lintuneva sijaitsee Jurvan taajamasta noin 7 kilometriä etelään. Tuotantoalueen pohjoisosa kuuluu Närpiönjoen vesistöalueen Kivi- ja Levalammen tekojärven valuma-alueeseen ja eteläosa Kyrönjoen vesistöalueen Kainastonjoen alueeseen. Lintunevalla tuotetaan energia- ja ympäristöturvetta.

Lintunevan kuivatusvesistä osa ohjataan Närpiönjoen vesistöalueen Lintuluomaan ja edelleen Lintuluoman kanavan kautta Kivi- ja Levalammen tekojärveen sekä myös Säläisjärveen Lintuluomasta putkea pitkin. Osa Lintunevan eteläosan kuivatusvesistä ohjataan Kyrönjoen vesistöalueelle Linnanojan, Vehkaluoman ja Kainastonjoen kautta. Vesienkäsittelymenetelmiin kuuluvat sarkaojien lietetaskut, sarkaojapidättimet ja padottavalla rakenteella sekä pintapuomilla varustetut laskeutusaltaat sekä kaksi pintavalutuskenttää. Vedet johdetaan pintavalutuskentille pumppaamalla ympärivuotisesti.

Lintunevan kuormituksen vaikutukset alapuolisten vesistöjen veden laatuun, virkistyskäyttöön sekä kalastoon ja kalastukseen ovat hakijan arvion mukaan vähäiset. Alapuolisten vesialueiden lisääntyvä kuormitus huomioiden kalataloudellinen haitta esitetään korvattavaksi yhteensä 1000 euron vuotuisella kalatalousmaksulla. Hakija katsoo, että hankealueelta ei aiheudu sellaisia ympäristöön kohdistuvia pöly- ja meluvaikutuksia, jotka aiheuttaisivat viihtyvyyshaittaa ja siitä johtuvaa korvausvelvollisuutta.

Lisätietoja: Ympäristösihteeri Miia Salonen, puh. (06) 4513 596, faksi (06) 4513 777, miia.salonen@kurikka.fi.

Ympäristösihteerin ehdotus: Ympäristölautakunta antaa Vapo Oy:n Lintunevan turvetuotantoalueen ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:

Ympäristölautakunnan kanta on, että ennestään lähes kokonaan ojittamatonta Lintunevaa ei tulisi ottaa turvetuotantokäyttöön. Lintunevalta Lintuluomaan johdettavat kuivatusvedet kuormittavat Säläisjärveä, johon tuleva vesi on peräisin kokonaan Lintuluomasta. Säläisjärvi on virkistyskäytön ja kalastuksen kannalta tärkeä, pieni vesistö. Ympäristölautakunnan mielestä Lintuluomaan ja Säläisjärveen kohdistuvaan kuormitukseen ja sen tarkkailuun tai vaihtoehtoiseen vesien johtamiseen ei ole hakemuksessa kiinnitetty riittävästi huomiota. Kuormitustarkkailu tulee toteuttaa ympärivuotisesti ja tarkkailun yhteydessä tulee aina mitata virtaama.

Lintunevalle tehdyn pesimälinnustoselvityksen mukaan Lintunevan ja sen lähialueen linnustollinen arvo on inventoinnin tulosten perusteella kokonaisuudessaan sekä lajistollisesti että linnuston tiheydellä mitattuna hieman tavanomaista suurempi. Ympäristölautakunnan mielestä olisi tärkeää esittää luontoon kohdistuvat vaikutukset hakemuksessa esitettyä tarkemmin.

Turvetuotannosta ei voida olettaa aiheutuvan merkittäviä vaikutuksia asutukselle.

Keskustelun kuluessa Mauri Ilomäki teki esityksen, että poistetaan ympäristösihteerin lausuntoesityksen ensimmäinen lause (Ympäristölautakunnan kanta on, että ennestään lähes kokonaan ojittamatonta Lintunevaa ei tulisi ottaa turvetuotantokäyttöön). Kannatettiin yksimielisesti, joten ei äänestetty.

Päätös:
Hyväksyttiin muutettu päätösehdotus.

Merkittiin, että Kari Jalonen poistui esteellisenä asian käsittelyn ajaksi, koska on Säläisjärven kalastustoimikunnan jäsen. "