Turvaa suomalais-venäläisen päiväkoti Kalinkan toiminta

Veera Minkin

/ #2

25.11.2006 13:13

Haluan ilmaista huoleni koskien suomalais-venäläisen päiväkoti Kalinkan kohtaloa. Helsingin kaupungin järjestämässä tarjouskilpailussa on kriteerinä käytetty pelkästään hintaa. Minimivaatimuksena ovat olleet samat kriteerit, mitkä on asetettu kunnallisen päivähoidon järjestämiselle.
Mielestäni nämä kriteerit eivät voi riittää, koska kyseessä on kielenopetukseen erikoistunut päiväkoti. Ellei lähdetä siitä oletuksesta, että kuka tahansa pystyy perustamaan päiväkodin, jossa toimitaan kahdella kielellä ja jossa osataan tukea erilaisista kielellisistä ympäristöistä tulevia lapsia vahvistaen heidän äidinkieltään ja samalla tukien vieraan kielen oppimista ”kielileikkien” avulla. Tai jossa kaksikielisten lasten kielenkehitystä osataan tukea tarvittavalla tavalla.
Kielikylpymetodiin perustuvien päiväkotien pitäminen vaatii erikoisosaamista koko henkilökunnalta ja jatkuvaa opiskelua ja metodien kehittämistä. Olisi ollut reilua järjestää kilpailutus, missä myös päiväkodin henkilökunnan osaaminen ja kokemus olisi painanut vaakakupissa. Tuntuu kamalalta, että vuosien saatossa kerätty kokemus ja tietämys menisivät hukkaan, jos päiväkoti joudutaan sulkemaan. Suuri osa henkilökunnasta on ollut Kalinkassa alusta asti, ja se kertoo heidän sitoutumisestaan työhön. Kalinkan osaamiselle ja pitkäjänteiselle työlle kuuluisi antaa arvoa.
Lisäksi voisin todeta sen, että on epäloogista, että julkisuudessa valitetaan venäjänkielentaitajien vähyyttä Suomessa ja samaan aikaan tehdään päätöksiä, jotka luultavasti vaikuttavat tilanteen huononemiseen. Monet suomenkieliset perheet ovat halunneet lastensa oppivan venäjää ja tutustuvan venäläiseen kulttuuriin juuri Kalinkassa, koska sillä on hyvä maine. Jos Kalinka suljetaan, luultavasti suurin osa lapsista jatkaa suomenkielisissä päiväkodeissa. Jotta venäjänkielenosaajia saataisi maahamme enemmän, olisi kenties hyvä antaa Kalinkalle mahdollisuus jatkaa toimintaansa ja lisäksi mahdollistaa toisen vastaavan päiväkodin avaaminen.
Lisäksi yhä kasvavalle venäjänkieliselle vähemmistölle olisi oltava mahdollista saada lapsilleen tarhapaikka, missä heidän lastensa äidinkielenkehitystä pystytään tukemaan.

Veera Minkin
Kahden kaksikielisen pojan äiti