PAKILANTIEN JALANKULKIJOIDEN LIIKKUMINEN TURVALLISEKSI


Vieras

/ #42 Asennekysymys?

26.01.2012 12:50

Nopeusrajoitus ei takaa, että ajetaan sen mukaan. Itse autoa ajavana, julkisilla liikkuvana ja erityisesti jalan kulkiessa, minua ärsyttää suunnattomasti Pakilantietä ylittäessä, että osa autoilijoista ei ollenkaan piittaa jalankulkijoista. Jos olen astumassa suojatielle, jossa ei ole välikoroketta eikä valoja, en saa tietä. Autot eivät pysähdy, vaikkka olen puolivälissä ylittämässä. Autokoulussa on opetettu, että jalankulkijaa täytyy väistää eli pysähtyä, jos jalankulkija on astunut suojatielle. Minun pitäisi aina odottaa, että koko pitkä letka ajaa ohi, ennenkuin voin lähteä ylittämään tietä. Yksi kaksi autoa on eri asia, voin odottaa. Pakilantieltä puuttuvat hidasteet, siksi siinä ajetaan liian suurilla nopeuksilla. Olen monesti nähnyt, miten kaahataan. Minulla on kouluikäiset lapset Paloheinän ala-asteella, ja olen joutunut monta kertaa muistuttamaan lapsiani, ettei suojatiehen tai liikevaloihin voi luottaa. Ja olen varma, että suurin osa näistä Pakilantien, Paloheinäntien ja Kuusimiehentien autoilijoista asuvat tällä alueella. Ja monilla on lapsiakin. Miksi sitten kaahataan? Onneksi joukkoon mahtuu muutama järkevä ja kohtelias sääntöjen noudattaja. Myös jalankulkijoiden pitää muistaa käyttää pimeällä heijastinta. Usein näkee, että mennään mustissa ilman heijastinta. Autoilijiolla ei ole mitään mahdollisuutta havaita jalankulkijaa ajoissa pimeässä, vaikka nopeus olisi oikea.