PRO TAPIOLA - Tapiolan kansallismaiseman puolesta

Vieras

/ #18

26.10.2010 19:51

Eikö näitä suunnitelmia ole keskustan kehittämiseksi jo palloteltu viimeiset kymmenen vuotta. Omasta mielestäni toi keskusta on jo aivan ihanine kaakelitaloineen siinä kunnossa, ettei sitä millään moderneilla kerrostaloilla pystytä pilaamaan. Päinvastoin. Kommentit keskustan kehittämisestä luontoarvoihin vedoten ovat aika heppoisia. Ei siinä Stockkan päällä kuitenkaan nyt hirveästi mitään lenkkipolkuja ja ulkoilualueita ole. Ja aina sitä voi mennä Maarenniityn kosteikkoihin samoamaan kun kaupungin syke rupeaa liikaa tuntumaan ohimossa. ;)

No joo. Muistetaan kuitenkin, että kaikilla on näihin kommentointeihin yhtyneillä on kuitenkin lopuksi samat päämäärät: Tapiolan kehittäminen sen perinteisiä arvoja kunnioittaen. Kun tähän lisätään sitten nämä: lisää asuntoja lapsiperheille, lisää ulkoilutiloja, ei korkeita rakennuksia niin pitänee lopulta tehdä kompromisseja jonkin alueen osalta.

Tapiolaa ollaan kehitetty ennenkin alueena. Tapiolan uusi pääkonttori, Metsäliitto, siinä takana olevat kerrostalot, terveyskeskus, ei-niin-ihku keskusta-alue, jne. Löytyy seniorikämppää ja uutta pukkaa, johon muuten en ole nähnyt yhtään kommenttia Killalta. Keskustelua voisi virittää siihen, mitkä näistä ovat olleet onnistuneita ja mitkä eivät. Lisäksi aika nihkeetä on ollut keskustelut rakennusten ulkonäöstä. Enemmänkin palaute keskittyy lisärakentamiseen yleensä, eikä siitä mitä lopulta rakennetaan - jotain kun tehdään kuitenkin. Killalle pisteitä siitä, että ovat muistaakseni nostaneet esille kevyenliikenteen väylien ongelmat nykyisessä kaavaehdotuksessa.

Parempi pyy pivossa kuin kymmenen otsalla - vai miten se nyt meni.

-oraakkeli

Lisänä. En juuri ole myöskään nähnyt kommentteja Tapiolan rakennusten peruskorjauksiin liittyen. Mitä tuota nyt on seuraillut, niin kyllähän se aika naurettavaa on, että rakennuksia korjataan vajaavaisesti esimerkiksi sen takia, ettei ulkoseiniä voi tasaisesti paksuntaa ja eristää paremmin. Ei haittaa vaikka talot olisivat miten likaisia ja huonossa kunnossa, mutta odotas jos seinä laajenee 10 senttiä, niin pilaahan se koko alueen täysin - ainakin museoviraston mielestä. Voi olla yksittäistapaus, josta kuulin, mutta asenteesta ainakin kielii jotain. Roskiksetkin on parempi pitää näkyvissä kuin rakentaa niille aitaukset. Eihän niitä aitauksia ollut 50 vuotta sittenkään... Tässä olisi oikeaa avautumisen paikkaa.