Inarijarvi sailytettava eramaisena

Kirakka

/ #262 Adressi puree - kaavat lainvastaisia

03.02.2012 15:08

Rovaniemen hallinto-oikeus kumosi loppusyksystä Inarin kunnanvaltuuston hyväksymän Ivalon alueen osayliskaavan lainvastaisena. Valitukset kaatuivat siihen, ettei kaavoittaja ollut tehnyt naturaselvitystä Lusmanuoran rakennuspaikoista, jotka sijaitsivat sekä Natura- että Rantojensuojeluohjelma-alueilla. Myös Nanguniemen rakennuspaikkojen katsottiin vaikuttavan Inarijärven natura-alueeseen. Valitukset tekivät tämän adressin ylläpitäjät, Inarijärvi-yhdistys ja Inarin Luonnonystävät ry.
Inarin kunta on valittanut päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Mitään uutta kunta ei kuitenkaan tuo valituksessaan esille.
Inarijärven rakentamista koskeva toinen kaava, Inarijärven yleiskaava on tulossa uudelle lausuntokierrokselle. Sieltäkin ollaan siirtämässä massiivista rakentamista pois mahlatin alueen RSO-kohteelta Siskelijärven alueelle lähemmäksi Inaria. Rakennusten määrästä ei ole vielä tietoa.